Drumeție în Cheile Crovului din Munții Leaota: traseu de 1 zi

Scris de | Alexandra

Traseu: Valea Cheii – Cheile Crovului – Poiana Crov – Muntele Sf. Ilie + coborâre (7-8h)

Niște chei nepopulare, dar foarte frumoase, la capătul căruia ne așteaptă o mică poiană foarte deosebită, Poiana Crov.

Pentru acest traseu am ales să urcăm din Valea Cheii până pe Muntele Ilie, iar de acolo recomand coborârea spre nord, pe traseul marcat bandă roșie, și apoi revenirea la mașină pe drumul forestier din Valea Cheii.

Pentru a face acest traseu este nevoie să intrăm cu mașina din Podu Dâmboviței pe drumul neasfaltat care merge pe Valea Cheii. Drumul se poate parcurge cu orice mașină, dar cu atenție, pentru că mai ales în prima jumătate este plin de gropi.

De la drumul național până la intrarea în traseu sunt 4,5 km. Putem lăsa mașina acolo și apoi intrăm pe traseul marcat cu bandă albastră.

Cheile mi s-au părut foarte interesante și spectaculoase, iar în secțiunea centrală există chiar și câteva trasee de escaladă pe perete. Noi am fost în aprilie și încă am mai găsit porțiuni de zăpadă și gheață pe traseu care puneau probleme în lipsa unor mini colțari, mai ales că terenul este și destul de accidentat și stâncos pe alocuri. Aș spune că mai bine venim aici la final de aprilie sau chiar început de mai. Am găsit de asemenea urme de urs în chei, în timp ce urcam pe porțiunile acoperite cu zăpadă.

Cheile Crovului
Poiana Crov

La finalul cheilor ajungem într-o poiană foarte mică unde am găsit pe 9 Aprilie plin de brândușe. Mi-a plăcut la nebunie acest loc. Departe de civilizație, în inima muntelui.

După Poiana Crov urmează o urcare mai solicitantă care ne scoate pe Muntele Sf. Ilie. Dăm într-un drum forestier cam urâțel, unde am întâlnit câteva ATV-uri care poluau fonic dar care și înnămoliseră tot drumul. Ne-am luptat prin noroaie până un pic mai sus, unde am dat de zăpadă destul de mare care ne-a încetinit înaintarea. Pe alocuri ne scufundam până mai sus de genunchi, dar nici să fi cărat rachetele de zăpadă pentru atâta lucru. De asta recomand parcurgerea traseului mai târziu, spre mai sau chiar în mai, când nu mai este zăpadă.

În zona aceasta începem să avem și parte de priveliști superbe spre Piatra Craiului și Iezer, care ne fac mereu să întoarcem capul.

Iar spre final am urcat de-a dreptul până pe un vârfuleț care apare pe hartă cu altitudinea de 1799 m, de unde avem priveliști și spre Vf. Leaota. Vârful nu are nume, nu este marcat și este destul de plat.

De acolo e vremea să coborâm. Cum spuneam și mai sus, recomand coborârea traseul marcat cu bandă roșie. Noi nu am făcut așa, dar apoi am regretat. Am ales să căutăm o cale de a coborî pe nemarcat pe Muntele Zăbavei, dar a fost o mega boschetăreală, pentru că nu există potecă ci doar pădure deasă, se coboară foarte abrupt, și am mai găsit și urme de urs (asta fiind chiar ultima problemă).

Într-un final am reușit, cu chiu cu vai, și am ajuns la o fostă stână, iar de acolo am prins un drum forestier care ne-a scos în Curmătura Ghimbavului, unde este traseu marcat cu triunghi albastru. De acolo am trecut pe la stânele Ghimbavului, și am coborât pe drumul forestier care însoțește valea Bunii, prin noroi, până jos la drumul de pe Valea Cheii, unde lăsasem mașina. Dar, cum spuneam, nu recomand deloc această variantă, chiar nu merită.

____________

Deliciul turei au fost cheile, poiana Crov, precum și priveliștile de sus, dar pentru mine au fost și câinii cu care ne-am jucat dimineață. Imediat ce ne-am dat jos din mașină am văzut două cățelușe care urcau la o pensiune, dar cum m-am uitat spre ele și le-am vorbit două silabe (de la distanță), au făcut cale întoarsă și au început să fugă spre mine. Una dintre ele, maro, era un titirez care alterna săriturile cu venitul pe labe la mângâiat. Așa ceva n-am mai văzut în viața mea. Apoi au venit 3 masculi imenși care ocupau toată lățimea drumului. Foarte cuminți și scumpi. Mi-au făcut ziua de dimineață! Am pus pe facebook niște filmulețe cu ei.

LOGISTICA TRASEULUI

• Tură: 1 zi
  • Tip activitate: drumeție
  • Tip traseu: marcat
  • Dificultate: MEDIE
  • Distanța: 8 km (doar urcarea)
  • Diferență nivel: +1000 m
  • Durata*: 4h15 (doar urcarea)

CUM AJUNGI

Cu mașina

Traseul se poate face cu mașina personală. Din Podul Dâmboviței intrăm pe drumul forestier de pe Valea Cheii și lăsăm mașina la intrarea în traseu.

TIMPI INTERMEDIARI

Valea cheii – Poiana Crov: 2h

Poiana Crov – Muntele Ilie: 2h

*Duratele sunt cele făcute de noi. În funcție de ritmul fiecăruia și anotimp, traseul ar putea dura mai mult sau mai puțin.
* Durata totală include și pauzele.

PLUSURI

• Chei spectaculoase
  • Poiana Crov
  • Sus avem priveliști spectaculoase spre Piatra Craiului și Iezer

MINUSURI

• Sus dăm de un drum forestier umblat de ATV-uri, pe care poate fi noroi.

MAI MULTE INFORMAȚII

ECHIPAMENT MONTAN NECESAR

Orice drumeție reușită începe cu lista de echipament.

Despre autor

ALEXANDRA PUȘCAȘU

Salut! Sper că ți-a plăcut să citești acest articol la fel de mult pe cât mi-a plăcut mie să‑l scriu pentru tine :) Am creat acest blog în 2009 pentru a-i ajuta și pe alții să găsească fericire și libertate prin intermediul călătoriilor și a naturii. Te invit să citești mai multe aici.