ISLANDA 2019

REZUMAT

VACANȚĂ: road trip + montană
UNDE: Ring Road
CÂND: 12-22 mai 2019
CÂT: 11 zile / 10 nopți
TRANSPORT: avion + mașină închiriată
CAZARE: guest house / hostel


TOATE JURNALELE DIN SERIA “ISLANDA 2019”


HARTA GOOGLE


ITINERAR

Ziua 1 – duminică – 12 mai 2019
Zbor București – Londra – Keflavik (Reykjavik) (Ryanair + Wizz air)
Preluare mașină închiriată de la aeropot (Blue Car Rental)
Cazare: Cameră dublă hostel The base (la câteva minute de condus de la aeroport)

Ziua 2 – luni – 13 mai 2019
Keflavik – Botnsdalur – Kirfjufellsfoss
Drumeție în jurul muntelui Kirkjufell
Cazare: cameră dublă Grundarfjordur Hostel

Ziua 3 – marți – 14 mai 2019
Kirfjufell – Akureyri
Cazare cameră dublă Hostel Akureyri Backpackers

Ziua 4 – miercuri – 15 mai 2019
Akureyri – Vaglaskogur – Godafoss Myvatn LakeHverir Krafla – Akureyri
Cazare cameră dublă Hostel Akureyri Backpackers

Ziua 5 – joi – 16 mai 2019
Akureyri – Detifoss Rjukandifoss – Eidar
Cazare cameră dublă Vallnaholt Apartments

Ziua 6 – vineri – 17 mai 2019
Eidar – Eastfjords Stokksness beach (Vestrahorn) – Jokulsarlon Glacier lagoonDiamond Beach – Lækjarhus Farm
Cazare cameră dublă Lækjarhus Farm Holidays

Ziua 7 – sâmbătă – 18 mai 2019
Lækjarhus Farm – Fjallsarlon glacier – Skaftafell – Lækjarhus Farm
Drumeție în parcul Skaftafell (inclusiv Svartifoss)
Cazare cameră dublă Lækjarhus Farm Holidays

Ziua 8 – duminică – 19 mai 2019
Lækjarhus Farm – Eldhraun – Vik – Reynisfjara Beach – Dyrhólaey – Hvolsvöllur
Cazare cameră dublă Husid Guesthouse

Ziua 9 – luni – 20 mai 2019
Hvolsvöllur – Seljalandsfoss + Gljúfrafoss – Skógafoss + Kvernufoss – Solheimasandur Plane Wreck – Hvolsvöllur
Drumeție Plane Wreck
Cazare cameră dublă Husid Guesthouse

Ziua 10 – marți – 21 mai 2019
Hvolsvöllur – Geysir Kerid Crater – Reyjadalur Hot Spring Thermal River – Reykjavik – Keflavik
Drumeție Reyjadalur
Cazare cameră dublă Guesthouse Anna

Ziua 11 – miercuri – 22 mai 2019
Predare mașină închiriată de la aeropot (Blue Car Rental)
Zbor Keflavik – Londra – București (EasyJet + Ryanair)


ZBORURI

Am cumpărat biletele de avion în ianuarie, cu aproximativ 4 luni înainte de călătorie. Nu ar fi stricat să caut chiar ȘI mai din timp. Posibil să fi găsit mai ieftin.

Am început cătarea pe Momondo, ca de obicei, unde am văzut că Flyhacks avea niște prețuri bune, după care am trecut pe Flyhacks să văd dacă găsesc ceva și mai ieftin. Flyhacks are o funcționalitate foarte bună de căutare, cu ajutorul căreia poți vedea ușor care e combinația de zile (plecare – întoarcere) la prețul cel mai mic.

Astfel am găsit aceste zboruri:

Am stat un pic să mă gândesc dacă să facem această combinație cu schimbarea aeroportului în Londra între Luton și Stansted, pentru că mi se părea foarte incomod, dar, până la urmă, m-am gândit că poate e ok, mai ales că aveam escale mari și orice bilet cu escală pe același aeroport era mult mai scump sau la ore foarte aiurea.

Există autocare National Express între Luton și Stansted. Abia apoi, când am văzut programul autocarului la întors, mi-am dat seama că cele 5 ore de escală ne ajung la fix și că, dacă întârzie primul zbor chiar și un pic, nu mai prindem autocarul.

Până la urmă a fost ok, pentru că am avut pe cineva în Londra care ne-a luat cu mașina și la dus și la întors și nu am mai avut nevoie de tranfer cu autocarul.

Dar acum, dacă aș merge din nou, nu aș mai alege această variantă cu schimbare de aeroport. E prea incomodă și cam incertă. E drept că, dacă primul zbor ar fi întârzit atât de mult încât nu am fi avut cum fizic să îl prindem pe al doilea, teoretic am fi fost acoperiți de Flyhacks (așa cum am fost acoperiți de Kiwi, site-ul de pe care am luat biletele pt America și care ne-a oferit cazare și zbor înlocuitor când zborul de la NY a întârziat 5 ore), dar mă ia durerea de cap când mă gândesc la complicația vieții, așa că prefer ca lucrurile să fie cât mai simple dacă se poate.

Prețul unui bilet a fost în jur de 180 de euro de persoană, la care am adăugat un singur bagaj de cală, totalul fiind 400 de euro.

Problema a fost că abia după ce am plătit am realizat că nu fusesem atentă la dimensiunile bagajelor și m-am trezit cu un bagaj de 20 kg la Ryanair și doar de 10 kg la Easyjet și Wizz. Acestea erau opțiunile default selectate iar eu nu m-am uitat că aș fi putut alege bagajul de 20 kg peste tot.

A trebuit să dau mail către Flyhacks să mă ajute să am bagaj de 20 kg la toate zborurile, ceea ce m-a costat 56 de euro în plus. Am pierdut astfel ceva bani (cam 20-30 euro parcă), pentru că m-a costat mai mult decât m-ar fi costat dacă le-aș fi ales corect din prima. Partea bună, în schimb, este că cei de la Flyhacks m-au ajutat super repede și foarte ușor, au un sistem foarte bine pus la punct.


CAZARE

Pentru cazări am folosit exclusiv booking.com. Am făcut rezervările tot în ianuarie, imediat după ce am luat zborurile, ceea ce mi-a permis să găsesc niște prețuri super bune. Două luni mai târziu am intrat de curiozitate de booking și nu se mai găseau cazări decât de cam 2-4 ori mai scumpe.

Majoritatea cazărilor au fost plătite în avans, e un mic dezavantaj că nu am avut anulare gratuită, dar ne-am asumat acest risc. Cele cu anulare gratuită erau mai scumpe.

Am ales să stăm în camere duble cu baie comună în guesthouse-uri și hosteluri. Și a fost cea mai faină combinație. Toate cazările au fost super ok, nu am avut nicio problemă pe nicăieri și experiența statului la un guesthouse sau farm house într-un loc retras și liniștit din Islanda este minunată, recomand oricui.

Singurul neajuns a fost lipsa băii private, însă aproape peste tot am avut baia comună chiar lângă camera noastră și era mereu spațioasă și liberă. La unele cazări am avut chiuvetă și în cameră, ceea ce făcea lucrurile și mai simple. La un singur hostel (în Akureyri) a fost un pic aiurea pentru că am stat la nivelul 4 și dușurile erau la subsol, dar nu a fost tragedie pentru doar 2 nopți.

Atenție la rezervări pentru că unele cazări nu oferă prosoape sau așternuturi, dar se pot închiria (ceea ce ar fi un cost suplimentar). Nu a fost cazul la niciuna dintre cazările noastre, dar e bine de verificat când rezervați.

De asemenea, e bine locurile de cazare să aibă bucătărie comună, ca să puteți încălzi ceva la microunde luat din supermarketuri, sunt unele zone pe Ring Road unde nu prea ai unde mânca.

Noi am avut aproape peste tot acces la bucătărie comună, mai puțin în 2 locuri, dar chiar și în acele 2 locuri tot am avut disponibilă chiuvetă și fierbător electric (prezente peste tot), cu care ne-am putut prepara mâncarea liofilizată.

De verificat, așadar, la rezervare, ce oferă cazarea respectivă la facilități.


Recomand rezervare cât mai din timp posibil, pentru a prinde prețurile cele mai bune. Puteți folosi widgetul Booking de mai jos pentru a găsi cele mai bune oferte de cazare în Islanda în perioada vizată de voi (introduceți perioada mai întâi și neapărat ZOOM OUT – nu se vede nimic pentru că e centrată pe centrul Islandei și cazările sunt pe margine):



Booking.com

MAȘINA ÎNCHIRIATĂ

Inițial am închirat mașină de la Avis, compania de la care am rezervat până acum în 80% din călătorii. Costa 369 euro pentru cele 10 zile.

Apoi mi-am adus aminte că văzusem undeva că pe Guidetoiceland.is sunt deal-uri foarte bune la mașini închiriate de la companii locale și am zis să încerc.

Astfel am găsit aceeași clasă economy (mașină mică) la prețul de 249 euro, cu același tip de asigurare (CDW).

N-am ales chiar cea mai ieftină companie, ci am citit un pic review-urile și am văzut că Blue Car Rental are review-uri bune, și am mers pe această variantă. Singurul dezavantaj a fost că am plătit mașina la rezervare, adică în avans.

Biroul de închiriere Blue Car Rental este chiar lângă aeroport, la 4-5 minute de mers pe jos sau, alternativ, au un shuttle care te poate duce pe această distanță (dar circulă din 20 în 20 de minute, parcă).

De ținut minte:

  • la această companie nu ni s-a reținut garanție de pe card. Cardul este cerut la preluarea mașinii doar pentru autorizarea lui, în caz că aduci înapoi mașina cu daune și trebuie să te taxeze ulterior.
  • mașina se poate conduce doar de persoana declarată. Pentru șofer suplimentar se plătește în plus (așa este la orice companie)
  • multe companii în Islanda încearcă să te convingă la preluarea mașinii să adaugi tot felul de asigurări: pentru furtuni de nisip și cenușă (se întâmplă extrem de rar), pentru pietriș (gravel – pentru că sunt ceva pietricele pe drum și e posibil ca mașinile din sens opus să ți le arunce în parbriz) sau pentru te miri ce. Noi nu am adăugat nimic. E drept că mașina avea vreo 3 fisuri minuscule în parbriz, semn că într-adevăr poate ar fi utilă Gravel Protection, dar era vreo 10 euro în plus pe zi și nu am vrut să plătim așa mult extra. Au încercat și pe noi să ne convingă să adăugăm asigurări în plus, speriindu-ne cu suma pe care suntem pasibili să o plătim în caz de ceva (ceva cu multe zerouri în ISK, nu mai știu exact), dar ne-am ținut tari. N-au reușit decât să ne streseze un pic :)))
  • la multe companii, cauciucurile nu sunt acoperite de asigurare indiferent ce asigurare iei (chiar și cea mai scumpă). Dacă faci pană te descurci singur.
  • în Islanda vântul poate fi foarte puternic și, când ieși din mașină, trebuie să ții portiera cu mâna. Altfel e posibil ca vântul să ți-o smulgă pur și simplu din balamale (trust me, e posibil!) și la multe companii portierele nu sunt acoperite de asigurare indiferent ce asigurare iei (chiar și cea mai scumpă). Așadar, ține bine de portieră!
  • la preluarea mașinii e bine să fie lumină și să stați 10 minute să examinați foarte bine mașina (inclusiv verificarea toturor luminilor față-spate) și să chemați un angajat să adauge eventualele daune pe care le observați pe mașină, dar nu sunt trecute pe foaia primită de la ei. În cazul nostru ciobiturile din parbriz nu erau trecute (erau f mici, dar totuși, nu aveam chef să mă pună să plătesc la final pentru ceva ce nu stricasem noi), o daună de pe bara din față era trecută în stânga în loc de dreapta și aveam un bec ars. Nu vă grăbiți la pasul ăsta, e super important, vă scutește de dureri de cap și eventuale plăți aiurea ulterior. Uitați-vă de asemenea și în interior pentru eventuale defecțiuni / defecte. La noi era stricat butonul de 4×4 și nu am observat decât a doua zi. Nu ni s-a imputat la final, dar n-ar fi fost exclus. Ar fi fost bine să îl fi depistat de la început și să îi anunțăm.

În primele două zile am fost super stresată cu pietricelele de pe drum, căci îmi era frică să nu ne pună la plată serios dacă ne întoarcem cu vreo ciobitură nouă în parbiz, dar apoi am văzut că e ok și m-am relaxat. Nu am avut nicio problemă de niciun fel până la final.

Mașina pe care am primit-o a fost Suzuki Vitara 4×4, chiar dacă noi rezervasem o mașină mică, normală (probabil nu mai aveau disponibile din cele mici). A fost un lucru bun, doar că a avut consumul mai mare un pic la benzină.

Mașina nu era chiar nouă, dar per total a fost super ok, nu am avut de ce să ne plângem. Avea USB-uri, asta era important :)))

Pe Ring Road nu este nevoie de 4×4, dar ne-a fost foarte utilă pe drumul secundar neasfaltat care duce spre ghețarul Svínafellsjökull. Este un drum de doar 2,5 km (deci 5 km dus-întors) dar este neasfaltat și cu denivelări foarte mari (cu mașină mică nu cred că merge). Iar acel loc merită din plin, mi-a plăcut cel mai mult din tot ce am văzut în Islanda, și nu era mai nimeni acolo (probabil majoritatea se sperie de drum și fac cale întoarsă, cum am și văzut vreo 2 mașini). Dacă aveți mașină mică, eventual mergeți un pic (prima porțiune e o idee mai ok) și apoi continuați pe jos. Merită!

Acum, uitându-mă în urmă, cred că ne-ar fi fost mult mai greu cu mașină mică, mă bucur că am primit 4 x 4, dar nu știu dacă aș rezerva din prima așa, pentru că prețul este mult mai mare.


COMBUSTIBIL

Benzinăriile sunt rare, dar nu totuși atât de rare încât să rămâi fără benzină în mijlocul pustietății.

Cu roamingul activ pe telefon se poate vedea ușor ce benzinării sunt pe drumul ce urmează să-l parcurgeți și pe unde anume, ca să puteți planifica în consecință. Alternativ, dacă nu aveți roaming, descărcați offline din România google maps.

Benzina costă la fel peste tot, deci nu prea contează de unde puneți. Benzinăriile cele mai frecvente sunt N1, OB, Olis, Orkan.

Olis este singura care de obicei are posibilitatea de plată în interior. E ca la noi. Bagi benzină cât vrei (eventual faci plinul), intri, spui pompa și plătești. Doar că nu se găsește peste tot.

Restul sunt cu plata automată cu cardul la pompă, chiar dacă pare că e un magazinaș la care ai putea plăti unui om.

Dar nu e deloc complicat. Singura chestie e că trebuie să alegi suma pe care vrei să o alimentezi. Noi am băgat mereu între 5000 și 10000 de ISK. Prima dată băgați o sumă mai mică și vedeți cam cât intră, după care eventual mai puneți o dată, sau, dacă prima dată alimentați de la un Olis, veți vedea cam căți litri au intrat.

De evitat să alegeți “Full tank” când alimentați la o pompă cu plata automată, pentru că am înțeles că se blochează pe card suma aferentă unui plin de camion (pompa nu știe din prima ce mașină ai tu) și poate rămâne blocată câteva zile.

În schimb, nu e nicio problemă dacă selectați, de exemplu, 10.000 ISK și pompa se oprește din alimentare la full tank înainte de suma asta. Am pățit noi așa și ni s-a luat de pe card doar suma care trebuia (în cazul nostru 9500 ISK).


Preț benzină: 241,6 ISK / litru.


MÂNCARE

Auzisem că mâncarea în Islanda este foarte scumpă (în special la restaurant) așa că am plecat cu un plan de bază:

  • luăm cu noi câteva plicuri de mâncare liofilizată din România
  • ne aprovizionăm cât mai mult de la supermarketuri (BONUS este cel mai ieftin și variat) cu mâncare pentru dimineață (nu am avut mic dejun inclus decât 2 nopți) și chestii care se pot băga la microunde la cazare seara
  • în cursul zilei mâncăm hot-dogs de la benzinării

Planul a funcționat aproape întocmai, cu următoarele amendamente:

  • benzinării cu hot dogs nu se găsesc chiar peste tot, dar, acolo unde sunt (în general la benzinăriile cu Nesti), sunt foarte buni (adăugați ceapă prăjită, e ceva de vis!)
  • în multe locuri populare (inclusiv Skogafoss) există mini cantine/restaurante unde mâncarea este la un preț chiar ok (fish& chips, hamburgeri, supă islandeză cu carne – la unele ai refill gratuit la supă).
  • erau și locuri cu prețuri mai mari (la Skaftafell de exemplu)
  • unele benzinării au hamburgeri în loc de hot dogs
  • există unele zone (mai ales partea de sud-est) unde nu există nimic pe o distanță foarte mare, nici benziării, nici restaurante, nici supermarketuri. Era ceva, parcă, la un moment dat, dar nu pe Ring Road, ci trebuia deviat un pic.
  • mâncarea de microunde găsită în supermarketuri nu a fost grozavă, dar acceptabilă. Câteva exemple:

Câteva prețuri orientative:

  • Mâncare de microunde din supermarket (ca cele de mai sus): 567-898 ISK / porție
  • Subway sendviș mare: 1099 ISK
  • Supă de miel: 1000 – 1900 ISK
  • Fish & Chips: 1500 – 1900 ISK
  • Hot dog: 369 – 425 ISK
  • Hamburger cu cartofi: 1350 – 1550 ISK

DIVERSE

În general obiectivele sunt gratuite, însă există câteva excepții și locuri unde plătești parcarea sau utilizarea unui drum privat sau un tunel de lângă Akureyri (care se poate ocoli gratuit pe drumul 83+84). Detaliez mai jos diverse costuri de luat în calcul:

Tunel Akureyri: 1500 ISK / trecere / mașină sub 3,5 tone
Acces drum privat Stokksnes: 900 ISK / persoană
Parcare Skaftafell: 750 ISK / zi / mașină
Parcare Seljalandfoss: 750 ISK / zi
Craterul Kerid: 400 ISK / persoană
Cărți poștale: 99 ISK / bucată
Timbre pentru Europa: 250 ISK / bucată


Ca fapt divers, nu am avut nevoie să plătim cash nicăieri, peste tot am plătit cu cardul.

Apa de la robinet este bună de băut, nu trebuie cumpărată.


REZUMAT COSTURI

1. Cazare: 578 euro (10 nopți)
2. Mâncare: 400 euro
3. Mașină închiriată: 250 euro
4. Benzină: 300 euro
5. Zboruri: 456 euro
6. Parcări, bilete, tunel: 62 euro
7. Taxiuri aeroport București: 19 euro
8. Asigurări medicale: 19 euro


TOTAL: 2100 euro / 2 persoane


MULȚUMESC MULT PENTRU VIZITĂ!

Sper că informațiile de mai sus ți-au fost de folos! :) Am pornit acest blog în 2009, cu gândul de a-i ajuta pe cei ce vor să călătorească pe cont propriu. Dacă apreciezi munca mea și-ți face viața mai bună sau mai ușoară, te rog să mă susții pe Patreon pentru a-mi putea duce visul mai departe:

sau alegând, pentru tine sau cadou pentru cineva drag, unul din produsele create de mine:


UTILE


ECHIPAMENT VIDEO FOLOSIT PENTRU CLIP

Filtre ND4,8,16,32,64 Polar Pro Cinema Series

2 comments

  1. Buna Alexandra.
    Felicitari pentru blog si excursii.
    Referitor la Islanda, as adauga urmatoarele: firmele locale de inchiriat masini mi s-au parut mai ok fata de cele cunoscute, eu am luat de la Lagoon Rental, super profi, fara griji, pret net mai mic fata de cunoscutii competitori. Asigurarile aditionale sunt bune in functie de sezon/momentul in care mergi, respectiv drumurile pe care vrei sa le bati. Chiar si dpdv al celor mai importante, sunt unele gen 59 care sunt pietruite si alte gen 574 (teoretic intferioare) care sunt asfaltate super fain, totul datorita zonelor pe care le traverseaza.
    La benzinarii, daca plateti cu Revolut la cele cu sistem automat, deblocarea banilor se face cam in cateva ore, e adevarat ca ei zic pana la 30 de zile, dar e in functie de tara/banca/card, etc…Olis nu e singura unde poti alimenta ca in Romania, OB are 2 sisteme, automat, cel la vedere, respectiv ca la Olis, doar ca trebuie sa vorbesti cu cei din benzinarie sa iti blocheze cardul intr-un aparat de-al lor, iti deblocheaza pompa, apoi iti faci treaba si platesti la sfarsit.
    Referitor la tunelul din Akureyri, care nu e mentionat ca ar avea taxa de platit (si multi si-au luat teapa si amenzi ulterioare de la firmele de inchiriat), daca o iei inainte pe 84 (venind dinspre Est), respectiv 83 (venind dinspre Akureyri), scutesti taxa, e adevarat ca mergi in plus cativa km, dar peisajul se merita 100%.
    Iar in cea ce priveste apa de la robinet, cu exceptia cazurilor in care apa iti vine direct de la vreun izvor cu sursa de geyser, respectiv are miros efectiv ca la geyser :)
    Cum ai spus si tu, Islanda e superba si se merita orice banut cheltuit.
    Mult succes in continuare.
    Salviu

    1. Buna Salviu! Mersi frumos pentru completari!
      Eu nu stiu cum de nu mi-a dat in cap sa ocolesc tunelul ala! Zici ca am avut ochelari de cal, nu gluma!
      Si am fost cazati 2 nopti in Akureyri, am trecut prin el de TREI fucking ori! Si am fi avut timp de ocol, nu-ar fi fost bai. Rasu plansu! Acum faptu-i consumat.
      O sa adaug mentiunea asta in articol, ca sa stie lumea.
      Legat de apa, in Akureyri chiar mirosea a sulf apa de la robinet :D In rest nu a fost cazul pe nicaieri pe unde am stat.
      Numai bine si tie!

Leave a Reply

Your email address will not be published.