Norvegia: Voringfossen (sept 2017) – 8/9

În dimineața zilei a opta ne-am trezit destul de triști. Durerile mele de spate dispăruseră, dar îmi apăruse o contractură puternică din cauza căreia nu putea întoarce capul complet spre stânga. O treabă destul de nasoală la condus, când aveam indicator de cedează.

Era clar că ceva nu era în ordine, dar nu de asta eram triști. Ci că aventura noastră norvegiană se apropia de sfârșit. Și aveam în față o zi luuuungă, de condus tocmai până înapoi în Stavanger, adică aproximativ 600 de km, în traducere 11 ore (incluzând aici 2 ferry-uri). Dar asta doar pentru că voiam să vedem și cascada Voringfossen (fossen înseamnă cascadă). Astfel ar fi fost minim 1h 30 în minus.

Am plecat astfel destul de devreme, pe la 8 jumătate. Aveam și mașina de dus înapoi la Avis până la ora 22, așa că nu puteam să ajungem după. Ce nu știam noi era că planul de acasă nu avea să se pupe cu realitatea.

Ziua a debutat frumos, cu niște cețuri frumoase pe deasupra apelor. Ai zice că ne-am fi obișnuit deja, din zilele anterioare, dar nu. Acum erau altfel.

A urmat primul ferry, pentru care a trebuit să așteptăm vreo jumătate de oră, timp pe care nu prea îl aveam. Am avut barem parte de peisaje frumoase.

Apoi am făcut ce am făcut și am ajuns iar pe un drum montan foarte îngust (nu că până acolo ar fi fost foarte lat). Ne-a fascinat zona aceasta, pentru că nu prea semăna cu ceva ce mai văzusem până atunci. Plus că era plină de case de vacanță răsfirate, dar construite destul de aproape de drum, o vedere cu care nu eram obișnuiți. La unele din ele erau mașini, dat fiind că era duminică, iar Iulia ne povestise că acesta era visul norvegian. Să ai o casă de vacanță la munte, la care să te duci în week-end.

Cascadele erau în continuare pe poziții, de la cele mai mici până la cele mai mari. Ba chiar am mai oprit la una înainte de a ajunge la Voringfossen, care mi s-a părut efectiv imensă. Și superbă pe deasupra. Eu eram un mic pitic în comparație.

Nu știam de ea dinainte, dar când am văzut-o din drum, n-am putut să nu oprim. N-am “pierdut” decât vreun sfert de oră, ceea ce a meritat din plin. Se numește Tvindefossen, pentru cei interesați.

Mai departe am pornit spre Voringfossen, numai ca să ne oprim înainte de intrarea într-un tunel, în coloană. Habar nu aveam ce se întâmplă, dar nu se mai mișca nimeni, iar din sens opus de asemenea nu mai venea nicio mașină.

În scurt timp am înțeles că așteptarea noastră nu va fi una scurtă, căci și-a făcut apariția un elicopter. După care încă unul. Și 3 ambulanțe, o mașină de poliție și una de descarcerări. Fusese un accident și părea să fie unul urât.

Mi-a trecut prin cap și să ne întoarcem, până la urma Viringfossen nu era fix pe drumul nostru, iar noi acum eram pe deviație. Însă deja așteptasem jumătate de oră, și nu voiam să renunțăm.

Am stat până la urmă o oră jumătate pe loc, până ni s-au lungit urechile. Nici măcar n-am mai avut răbdare să mâncăm ceva foarte consistent, ci ne-am luat doar câte un hot dog și cartofi prăjiți de la kafeteria de dinainte de cascadă, și apoi am mers să o vedem.

Voringfossen este una dintre cele mai mari cascade din Norvegia, dar să nu ne impacientăm prea tare, mai sunt alte 82 care sunt mai mari decât ea, așa că… hold your horses. Este însă cel mai probabil cea mai cunoscută din Norvegia, astfel că mulți vin să o vadă. Este gratis, deci disponibilă oricui, iar în punctul cel mai bun de belvedere a fost amenajată o pasarelă destul de impresionantă, care îți permită să o vezi din mai multe unghiuri.

Pe mine, pe lângă cascada în sine, m-a impresionat foarte tare valea în care curgea, ce se unduia frumos sub privirile noastre. N-am prins din păcate cea mai bună lumină, și de fapt a picurat în câteva reprize în această zi, dar culmea e că mereu picura când noi eram în mașină. Lucky us! :D

Iar locul este oricum extraordinar de frumos, chiar și într-o lumină mai puțin flatantă, fotogenic vorbind.

De la Voringfossen am plecat cu gândul de a nu mai opri deloc până la ultimul ferry, de dinainte de Stavanger, însă după vreo 2 ore am mai tras câteva minute pe dreapta, nu de alta dar o altă cascadă fix pe marginea drumului ne-a făcut cu ochiul.

Ultimul ferry a fost unul mai lung, și de mare viteză, la care am ajuns deja pe timp de noapte. Problema nu a fost asta, ci faptul că nu am mai ajuns să returnăm mașina la Avis. Dar deja mă gândisem că probabil nu e nicio problemă, căci oricum nu ar fi fost nimeni la ghișeu la ora aia, și aș fi lăsat doar cheia într-o căsuță. Așa că am zis că n-are nimic dacă o ducem a doua zi dimineață înainte de deschidere. Nu o sa se prindă nimeni.

Aș, pe naiba. După ce am ajuns acasă am primit factura cu 100 de NOK în plus, taxă de returnare întârziată. Cred că au camere de luat vederi :))))) Duuuh!

Mno, acum, ce să zic, bine că nu a fost o taxă foarte mare, să zic și mersi. Eu în naivitatea mea mă gândeam că nu are de ce să ne penalizeze dat fiind că în alea 10 ore de noapte scurse de la ora la care trebuia să ducem mașina și până la ora la care am dus-o nu aveau cum să o dea altcuiva. Oh well :)

Anyway, am ajuns înapoi la Iulia în Stavanger la ora 22, morți de somn, dar, spre surprinderea mea, nu atât de morți pe cât ne-am fi imaginat. Cele 13 ore jumătate pe drum au trecut mai repede decât m-aș fi gândit, și parcă nu a fost chiar așa o mare tortură. Cred că a ajutat și faptul că am avut pauze pe două ferryuri, plus celelalte opriri pe care le-am făcut.

Săraca Iulia trebuia să meargă la munca a doua zi, dar tot am stat de vorbă după ce am urcat. Aveam ceva povești, nu glumă :)

Aparat foto folosit: Sony A6000 + 16-50mm

Utile:

Ferry Hella – Vangsness: Frecvență 28curse /zi, Durată călătorie: 15 minute, Costuri: 123 NOK / mașină+șofer, gratuit alți adulți din mașină (prețurile erau valabile în 2017)
Ferry Mortavika – Arsvagen: Frecvență 49curse /zi, Durată călătorie: 25minute, Costuri: 185 NOK / mașină+șofer, 46 NOK/ adult (prețurile erau valabile în 2017)
Taxe de drum: 312 NOK

Ghidul folosit de noi pentru călătoria în Norvegia a fost cel emis de Fjord Norway. Îl găsiți de descărcat aici.

Este foarte subțire, dar are absolut tot ce ai nevoie pentru zona Fjord Norway. Inclusiv durate, numărul de plecări pe zi și alte detalii pentru ferry-uri, dar și prețuri pentru anumite taxe de drum și multe multe alte lucruri utile. Este refăcut în fiecare an, astfel că veți găsi în el informații actuale. Din păcate observ acum că nu mai include prețurile pentru ferry-uri, precum cel de anul trecut folosit de noi. Însă prețurile pentru ferry-uri cred că pot fi verificate și online, căci la fiecare ferry este indicat site-ul companiei care îl operează.

2

Leave a Reply

Your email address will not be published.