cover mare

Cum sa faci poze de calatorie mai bune (fara sa dai bani pe un aparat scump)

La îndemnul mai multor cititori ai blogului care s-au declarat fani înrăiți ai pozelor mele, am reușit într-un final să pun cap la cap acest articol cu câteva reguli și ponturi foarte simple pentru a face poze mai bune, care sper să fie util pentru cât mai multă lume. Nu de alta, dar în ziua de astăzi mai toată lumea are cont de facebook și își postează acolo poze din vacanță și nici cei ce povestesc despre ele pe bloguri nu sunt puțini.

Așadar acest articol este pentru:

– Începători sau amatori ce postează poze pe facebook și/sau bloguri
– Începători ce au săpunieră și pe care îi bate gândul să își cumpere un aparat mai scump cu care să facă poze mai bune
– Începători sau amatori ce au deja un DSLR / mirrorless / bridge dar consideră că nu au cunoștințele necesare ca să facă poze mai bune cu el
– Amatori ce au deja un DSLR / mirrorless / bridge și CRED că au cunoștințele necesare ca să îl folosească (crede-mă, întotdeauna este ceva de învățat)

Încep prin a menționa că nu sunt fotograf profesionist, ci doar un amator, un om normal care de-a lungul timpului și-a descoperit pasiunea pentru fotografie și a evoluat de la o călătorie la alta (se poate vedea cu ușurință dacă vă uitați la postările din primii ani). Mi-au trecut prin mână aproape toate tipurile de aparate foto care s-au găsit pe piață în ultimii 8 ani (am avut și „săpunieră”, și DSLR, iar acum am un mirrorless Sony Alpha 6000 + 16-50) . Poziția din care scriu acest articol este așadar nu una a unui atotștiutor (Slavă Domnului mai am și eu atââât de multe de învățat, câtă frunză și iarbă), ci a unui om care a făcut TOATE greșelile pe care le voi menționa mai jos. Unele mi-au fost semnalate de prieteni, pe altele le-am aflat de la câteva ateliere la care am participat, iar pe altele le-am învățat singură, the hard way. Tare mi-ar fi plăcut să le fi găsit și eu pe toate puse într-un singur loc, de la început :)

În schimb, la început am făcut fix ce face TOATĂ lumea care se decide că vrea să facă poze mai bune: mi-am aruncat într-un sertar săpuniera și mi-am luat un DSLR :))) Entry level, dar oricum. Era un Nikon D3000. Țin minte și-acum, am dat pe el 2000 de lei în decembrie 2009. L-am luat în rate, pe Card Avantaj, că n-aveam noi atâta bănet de dat deodată pe vremea aia :)) După care am făcut poze cu el pe modul automat încă vreun an :)) Dacă mă uit în urmă, nu există aproape nicio diferență între pozele pe care le făceam cu săpuniera și pozele pe care le-am făcut cu DSLR-ul în primul an.

Acesta este poate cel mai răspândit clișeu din acest domeniu: să crezi că doar cu un aparat mai bun (aka mai scump) poți face poze mai bune. Aparatele mai scumpe nu fac poze singure. Tot tu faci poza aia. Tot tu încadrezi, tot tu alegi ce pozezi și cum, tot tu gândești. Un om face o poză, nu un aparat.

Însă dacă tu în prezent faci poze așa:

DSC00363este absurd să crezi că dacă îți iei un aparat mai bun, automat peste noapte vei face poze așa:

Image54Ambele poze au fost făcute cu aparatul meu actual, Sony Alpha 6000 + 16-50.

De fapt, calitatea unei fotografii depinde în primul rând de:

Talentul și creativitatea fotografului (cât de bine știe să se folosească de lumină și subiectul / subiectele pe care le fotografiază, etc)
Abilitățile tehnice (cât de bine își cunoaște aparatul)
Postprocesare (cât de bine știe să folosească un program de prelucrare)

Și abia în ultimul rând de aparatul foto (cât de performant este). Contrar a ceea ce crede majoritatea, acesta contează cel mai puțin. Am fost o dată la un atelier la care despre aparat nu s-a discutat ABSOLUT deloc (cuvintele apertură, expunere, white balance nici nu s-au auzit). Și a fost poate cel mai bun curs la care am fost vreodată. Desigur, și acestea sunt foarte importante, mai ales dacă vrei să treci de la începător la avansat), însă sunt pe locul 2. Degeaba înveți mai întâi detaliile tehnice dacă nu știi să compui și să respecți cele mai elementare reguli. E ca și cum ai face mai întâi liceul și pe urmă clasa întâi. În primă fază, când ești începător, mai ales dacă ai un aparat compact („săpuniera”), trebuie învățate regulile de bază, și abia apoi se intră în detalii.

Pentru că până la urmă, ce este fotografia? Un mod artistic de a transmite un mesaj, o idee sau o informație. Așadar scopul principal este să știm să transmitem prin intermediul unei poze, și asta se poate face cu absolut ORICE aparat, chiar și cu camera unui telefon mobil.

Așadar, nu te grăbi să îți cumperi un aparat mai scump/mai bun/ mai mare/ mai șmecher sau mai știu eu cum. Învață mai întâi să faci poze mai bune cu aparatul pe care îl ai, și abia mai târziu, când deja ai învățat cum funcționează lucrurile, poți trece la un alt aparat. Până atunci oricum vei ajunge să te cunoști și pe tine mai bine, și s-ar putea să descoperi că nu ai nevoie de un alt aparat sau că ți s-ar potrivi unul diferit de ceea ce credeai inițial că ai nevoie.

S-ar putea de exemplu să descoperi că nu poți sau nu vrei să cari după tine un aparat atât de mare și greu precum un DSLR, sau că nu ai răbdarea sau condițiile necesare mereu pentru a schimba una-două obiectivele între ele, sau că pur și simplu preferi să pozezi pe auto în loc să bibilești mereu la setări.

Sunt situații și situații, oameni și oameni, și nu orice aparat sau stil se potrivește oricui, oricând și oriunde. Fiecare trebuie să-și găsească propriul stil și să afle ce aparat i se potrivește, și cel mai bine este să îți dai seama de toate astea înainte să cheltui o căruță de bani pe aparate scumpe.

Așadar destul cu detaliile, să trecem la ceea ce e mai important, adicătelea câteva reguli și ponturi extrem de simple ca să faci poze mai bune, care nu au nicio legătură cu aparatul pe care îl ai. Acestea sunt complet banale pentru mulți, dar în același timp sunt extrem de utile unui începător sau celor ce nu au un ochi foarte bun. Însă ochiul se poate antrena, așa că stai fără grijă :)

1. Nu taia picioarele (sau capetele) oamenilor pe care ii pozezi

Indiferent că-ți pozezi soția/soțul, copilul, prietenul cel mai bun sau pe un necunoscut, fă-i o faptă bună și încadrează-l pe tot în poză. Atât el cât și universul îți va mulțumi. Nu îi tăia nici jumate de cap, nici picioarele de la glezne în jos. În afară că arată mult mai bine, te scutești și de ceva înjurături.

De curiozitate, m-am uitat la pozele cu Cristi și cu mine făcute de necunoscuți în ultimi ani, și în TOATE avem picioarele tăiate. Ok, nu toate, DOAR 95%. Când călătorești doar în 2, practic nu prea ai ce face dacă vrei o poză în care să nu vă apară doar capetele, și trebuie să rogi necunoscuți pe stradă să vă facă o poză. Nu îmi vine să înjur autorii, dar îmi vine să-mi plâng în pumni când le văd și să strig la ceruri „De ceeeeeeeeeee???”.

Click pe poze pentru a le vedea mai mari

DSC_0555 - Copy-2Așa NU

DSC_0555Așa DA

 

2. Nu taia varful sau temelia unei cladiri

Idem ca mai sus. O clădire, săraca, nu te poate înjura dacă îi tai vreo ceva fără de care nu e întreagă, dar poza ta cu siguranță va arăta mai bine dacă o încadrezi pe toată în poză. Nu vorbim despre cazurile în care vrei să te concentrezi pe unele detalii ale unei clădiri, ci de cazul în care vrei să pozezi o clădire cu totul. Ai așadar grijă să lași suficient loc de jur împrejur.

DSC09073 - Copy - CopyAșa DA

Un detaliu foarte important când pozezi clădiri: nu poza niciodată de deasupra temeliei clădirii. Trebuie să se vadă întotdeauna pe ce stă clădirea.

DSC09073Așa NU

DSC09073 - CopyAșa NU

Atenție și când pozezi oameni în fața unei clădiri (gen Turnul Eiffel). Ai grijă să fie și ei cu totul în poză (vezi punctul 1) și să fie și clădirea întreagă (Turnul Eiffel fără moțul de sus chiar nu are niciun farmec).

3. Nu plasa subiectul (casa, om, animal) in mijlocul pozei

Una dintre regulile de aur ale fotografiei este regula treimilor. Pare complicat, dar de fapt nu e. Practic, dacă împarți poza cu 2 linii verticale echidistante și 2 linii orizontale echidistante (vezi poza de mai jos), tot ce trebuie să faci este să plasezi subiectul aproximativ pe una dintre liniile verticale sau în unul dintre punctele de intersecție dintre ele. Lucrul ăsta dă armonie fotografiei, spre deosebire de cazul în care pui subiectul în mijlocul pozei.

DSC08104 - Copy-2

Ca să îți fie ușor, majoritatea aparatelor apărute în ultimii ani au o setare prin care poți afișa caroiajul acesta pe ecran (sau prin vizor), astfel încât să îl vezi în momentul în care faci o poză. Îl găsești în aparat sub denumirea de grid sau rule of thirds sau ceva similar.

DSC04135-2Așa NU

DSC04134-2Așa DA

4. Nu plasa linia orizontului in mijlocul pozei

Tot ca parte a regulii treimilor, în cazul în care cerul se află în peisaj, nici linia orizontului nu are ce căuta pe mijloc. Oferă cerului fie 1/3 din poză (cea de sus), fie 2/3 din poză.

DSC05361-2Așa NU

DSC05362-2Așa DA

Nu îi oferi însă 2/3 din poză dacă cerul e complet senin. Fă treaba asta doar dacă pe cer se întâmplă ceva interesant, de exemplu dacă sunt niște nori deosebiți sau e o furtună sau ceva.

DSC05479Așa NU

DSC05484Așa DA

Există desigur excepții de la această regulă, și anume când vrei să obții o simetrie perfectă sau alte efecte similare, însă pentru a putea încălca o regulă, trebuie mai întâi să o cunoști și să înțelegi cum se respectă.

5. Ai grija ca linia orizontului sa fie perfect orizontala

Că tot vorbeam de orizont, ai grijă ca mereu acesta să fie drept. E una din greșelile cel mai des întâlnite și în același timp una dintre cele mai supărătoare vizual, deși e trecută cu vederea de mulți. Cu treaba asta te ajută foarte mult și ceea ce spuneam mai sus, adică să bifezi în aparat să îți apară mereu pe ecran (sau prin vizor) caroiajul.

Totuși, uneori e greu să nimerești chiar din aparat un orizont PERFECT orizontal, dar îl poți îndrepta ulterior acasă foarte ușor. Chiar dacă nu folosești un program de postprocesare a pozelor, un program de vizualizare al lor tot ai în calculator. Sunt multe programe gratuite care pot face asta (și multe altele), de exemplu FastStone Image Viewer, și cu funcția „Rotate” poți rezolva asta în doar câteva secunde.

Tot aici intră și problema clădirilor strâmbe. Dacă orizontul nu e vizibil și nu ai după ce să te iei, sau dacă pozezi o clădire mai de aproape (caz în care nu au cum să fie niciodată toate liniile perfect drepte, mai ales dacă obiectivul este wide), atunci trebuie să ai grijă ca liniile principale din poză să fie perfect verticale sau orizontale, nu înclinate.

Aici găsești de exemplu un articol care aprofundează această regulă

DSC07035Așa NU

DSC07035 - CopyAșa DA

6. Nu poza spre soare*

Dacă este o zi senină, nu poza oameni sau clădiri care au soarele în spate. În afară de faptul că poate dăuna aparatului (citește manualul), când faci asta, aparatul primește prea multă lumină și atunci va întuneca tot ce încerci să pozezi (clădire, om, peisaj). Sau vei avea cerul ars (adică alb). Dacă există posibilitatea, întoarce omul cu fața spre soare ca să îl poți poza, sau, dacă pozezi o clădire sau omul respectiv vrea neapărat o poză cu clădirea respectivă, tot ce poți să faci este să cauți să pozezi din alt unghi (poate are o latură luminată și una în umbră) sau să revii la o altă oră din zi, când soarele e în partea opusă, sau, dacă nu ai cum, să renunți pur și simplu la poza respectivă.

DSC03732Așa NU

DSC03890Așa DA

*Există excepții și de la această regulă, bineînțeles. De exemplu la apus și la răsărit, când soarele încă n-a apus sau abia a răsărit, poți poza și spre el, pentru că încă nu e suficient de puternic.

Sau de exemplu, când vrei în mod intenționat să te folosești de efectul contre-jour pentru a scoate în evidență siluete și nu detalii sau culori:

DSC09076

DSC07185

7. Nu poza oameni cu stalpi, copaci, statui sau turnuri iesindu-le din cap

Nu cred că sunt necesare explicații suplimentare, motivul cred că este evident :) Atenție la detalii!

IMG_4275-2Așa NU DSC06497Așa NU

8. Nu poza (doar) in mijlocul zilei

În zilele senine, în amiaza mare lumina este foarte puternică și creează contraste foarte mari, umbre puternice pe clădiri sau sub ochii și nasul oamenilor, sau per total poze de o calitate mai slabă. Lumina ideală este în jurul răsăritului.

DSC01499-2Poză făcută la ora 15

DSC02108-2Poză făcută la ora 7

Bineînțeles că în vacanță nu poți vizita și nu te poți plimba doar la orele acelea, și nu te pune nimeni să te trezești cu noapte-n cap în fiecare zi, însă profită la maxim de perioadele cu lumina cea mai bună din zi. E valabil în egală măsură pentru peisaje, fotografie de stradă sau portrete.

DSC07243Poză făcută la ora 14. Observați umbrele pe care le am pe față

9. Nu poza numai de la nivelul ochilor

Dat fiind că mergem pe stradă în picioare, și nu pe burtă, cu mersul piticului sau cățărați pe picioroange, e lesne de înțeles că ne vine ușor să pozăm fix ceea ce vedem. Dar în majoritatea ocaziilor, dacă facem efortul să ne lăsăm la nivelul solului sau să ne cățărăm pe ceva, perspectiva se schimbă dramatic. E valabil și pe celelalte două dimensiuni: de cele mai multe ori, doar un pas la stânga sau la dreapta, mai în față sau mai în spate, schimbă complet compoziția în mai bine, sau elimină probleme precum orizont care trece prin capul unui om sau un stâlp ce-i ieșea din creștet.

DSC04858De la nivelul ochilor

DSC05118De la nivelul solului

DSC07122De la nivelul ochilor

DSC07112De undeva mai sus

10. Lasa spatiu in directia de mers / privit a subiectului

Dacă pozezi un om ce privește sau merge spre dreapta, nu lăsa o grămadă de spațiu în stânga, ci exact în direcția spre care i se îndreaptă privirea sau pașii. Un mic detaliu ce face o mare diferență.

DSC00534-3Așa NU

DSC00532-2Așa DA

11. Foloseste-te de linii ca să obtii profunzime

Caută să direcționezi ochii celor ce privesc pozele tale cu ajutorul liniilor. Fie că e o vorba de o cărare, o balustradă, liniile de cale ferată sau benzile de pe șosea, toate fac o mare diferență.

Exemple:

DSC09085 DSC09737 DSC07204

DSC00952

DSC08831

12. Folosește Crop („Decupează”) pentru a îndepărta elementele nodorite

De multe ori nu poți face încadrarea perfectă fix din aparat. Fie ești grăbit, fie neatent, fie dintr-un alt motiv. Iar când se întâmplă să te trezești acasă cu elementele nedorite în poză (de exemplu un stâlp aiurea, capul sau corpul unui om care ți s-a băgat fix atunci în cadru, sau orice altceva care nu ajută cu nimic poza), nu trebuie să mori cu ele de gât. Folosește Crop (sau Decupează) pentru a reîncadra poza în așa fel încât să scapi de elementul/elementele nedorit(e).

De exemplu:

DSC06585_crAșa NU

DSC06585_cr_2Așa DA

În general, o fotografie este cu atât mai bună cu cât este mai simplă, cu cât are mai puține detalii care să distragă ochiul de la subiectul sau mesajul principal.

De asemenea, poți folosi Crop pentru a aduce poza la formatul pe care îl dorești. Dacă, de exemplu, aparatul tău are doar formatul 4:3 și ție îți place mai mult 3:2, folosește Crop pentru a aduce poza la formatul 3:2 (sau invers).

În general, aparatele care au formatul 4:3 ca nativ sunt compactele. Majoritatea DSLR-urilor și mirrorless-urilor Nikon, Canon, Sony au 3:2.

Eu personal prefer și recomand 3:2, pentru că îl consider net superior din punct de vedere estetic în majoritatea cazurilor atunci când vorbim de fotografii landscape. Această superioritate din punct de vedere estetic a fost justificată încă de la începuturile fotografiei prin faptul că formatul 3:2 are dimensiuni aproape identice cu dreptunghiul de aur, care provine din matematica greacă (laturile sunt în raportul de aur). De altfel, 3:2 este formatul filmului de 35 mm.

DSC005084:3

DSC00508 - Copy3:2

13. Nu folosi efecte/filtre din aparat (HDR, etc)

Aparatele noi au atâtea efecte în ele încât e imposibil ca la început să nu fii tentat să le folosești. Eventual pe toate deodată dacă se poate :)) Am căzut și eu în plasa asta, când am pus mâna pe primul meu mirrorless. Avea (și am și acum) un efect ce se cheamă HDR Painting. Când l-am descoperit, mi se părea că l-am prins pe Dumnezeu de-un picior, dar după o vreme mi-am dat seama că e o porcărie.

În afară de faptul că HDR-ul e ceva ce depărtează foarte mult fotografia de realitate și arată nenatural, în momentul în care faci poze cu un efect din aparat, cu aia rămâi, originalul nu-l mai ai (nu vorbesc aici de DSLR-uri, unde e cu totul altă poveste, și fotografia HDR se obține prin suprapunerea a 3 fotografii succesive, și în aparat se păstrează și originalul). Dintr-un alb-negru nu poți obține niciodată originalul color, pe când din orice poză color poți obține oricând acasă un alb-negru cu orice program de postprocesare.

Așadar cel mai bine e să pozezi fără niciun efect. Nu poza direct alb negru, nu poza cu efect Partial color, nu poza HDR, ci doar simplu, să poți avea pe aparat ceva ce seamănă cât mai mult cu realitatea. Iar dacă ulterior crezi că un anumit efect te-ar ajuta să transmiți mai bine o anumită stare printr-o fotografie, poți adăuga acasă un efect vintage sau poți reduce saturația la 0 ca să obții un alb negru.

DSC07638Așa DA DSC07638 - CopyAșa NU DSC07638-2Așa NU

14. Sterge punctele de praf de pe senzor

Nimic nu mă întristează mai mult decât să văd o poză frumoasă dar care are o ditamai pata pe cer.

La săpuniere nu cred că e cazul (mie una nu mi s-a întâmplat), dar dacă ai un aparat cu obiective interschimbabile (DSLR sau mirrorless), mai ales dacă ai mai multe obiective și le tot schimbi (dar nu numai), în mod inevitabil te vei trezi mai devreme sau mai târziu cu un fir de praf pe senzor (și se va întâmpla periodic, chiar dacă le ștergi). Ei, acest fir de praf se vede ca o pată perfect rotundă pe poze, și se observă cel mai bine în zona cerului, pentru că în rest se pierde printre detalii.

Ce e de făcut în cazurile acestea? Păi, în primul rând nu te apuca singur să ștergi senzorul dacă nu prea știi cu ce se mănâncă.

Una dintre metode este să cumperi o pompiță de aer și să încerci singur să sufli cu ea praful de pe senzor. Se numește curățare uscată. Atenție! Nu sufla cu gura spre senzor și nici nu atinge senzorul cu absolut nimic. Dacă faci asta, cel mai probabil poți arunca aparatul la gunoi după aceea.

O a doua metodă este să cumperi un set de curățare umedă, dar nu te sfătuiesc să faci asta dacă ești începător.

A treia metodă este să mergi cu aparatul la un service și să îi lași pe ei să îți șteargă senzorul de praf. E metoda cea mai sigură, dar poate fi și destul de costisitor dacă faci asta des.

Eu personal am o pompiță de aer și când am fire de praf pe senzor, încerc să le dau la o parte cu ea. Majoritatea se duc așa, dar uneori unele sunt mai încăpățânate, și atunci mă duc la service să mi le scoată. Nu fac singură acasă curățare umedă, pentru că nu vreau să fac vreo prostie.

Ceea ce e cel mai important însă este că chiar dacă ai pozat deja când aveai un fir de praf (sau mai multe) pe senzor, nu e sfârșitul lumii și nici nu trebuie să postezi poza așa (pe blog sau pe facebook). În orice program de editare foto, fie el gratuit sau nu, există un mic instrument cu care petele se pot elimina ca prin magie. Din nou, e o chestie care durează 1 secundă. De regulă se numește Spot Removal, Heal, Clone, Clone and Heal sau ceva similar.

DSC04672-2Așa NU

DSC04672-3Așa DA

15. Nu prelucra excesiv / strident

Cei care trec de nivelul de începător cu siguranță vor începe să-și dorească să și prelucreze pozele. Pentru mulți însă, e o capcană, pentru că ajung să prelucreze mult prea excesiv. Știm cu toții acele poze mult prea saturate, sau mult prea HDR-uite, sau mult prea sharp-uite. Ajung pur și simplu să arate rău. Ca în orice alt aspect din viață, cheia este discreția, moderarea. Evident că procesarea poate face minuni, dar nu trebuie abuzat de ea.

DSC07408 - Copy (2)Așa DA DSC07408 - CopyAșa NU DSC07408Așa NU

Tot la acest capitol voi include și una dintre greșelile pe care le-am sesizat destul de des în ultima vreme, care se poate face destul de ușor, și anume folosirea excesivă a Brush-urilor de expunere.

Adică, mai pe românește, când o poză are niște zone sau obiecte/persoane prea întunecate, una dintre soluții este să folosești un Brush ca să luminezi acea zonă/persoană sau acel obiect. Problema este că în cazul acesta, diferențele de luminozitate se văd ușor cu ochiul liber și arată urât.

În schimb, asigură-te că poza are o expunere corectă și apoi folosește un Radial Filter în loc de Brush, sau pur și simplu încearcă să tragi spre dreapta de Shadows.

DSC05339-2Așa NU (Luminarea s-a făcut cu Brush de expunere)

DSC05339Așa DA (Luminarea s-a făcut cu Radial Filter de expunere și shadows)

16. Nu folosi Clarity si/sau Shadows pentru portrete

Cei ce pozează mult peisaje folosesc des Clarity pentru a îmbunătăți calitatea pozelor. Și deși nici la peisaje nu face bine chiar în orice situație, la portrete este complet contraindicat. Pentru că nu face decât să asprească trăsăturile și să urâțească fața omului în loc să o înfrumusețeze în vreun fel. Shadows de asemenea are un efect negativ asupra calității. Caută să expui corect din aparat, nu să corectezi acasă.

DSC_0140-3Așa NU (Clarity +50)

DSC_0140Așa DA (Clarity 0)

17. La portrete sau poze in care apar si oameni, nu te atinge de Saturatie

La și la Clarity, Saturația nu face decât râu în cazul pozelor cu oameni. Saturația modifică în mod nenatural culoarea pielii. Folosește în schimb Vibrance, dar și acela, cu moderație. Cu timpul eu personal am ajuns să nu mai folosesc Saturația deloc, nici măcar la peisaje. Dacă simt că culorile sunt un pic șterse față de cum era realitatea, folosesc tot Vibrance un pic.

DSC_0140-2Așa NU (Saturation +50)

DSC_0140Așa DA (Vibrance +50)

18. Nu aplica un watermark odios

Tot aceeași categorie de oameni, cei ce au trecut de nivelul de începător și eventual postează pozele pe un blog, vor să-și pună amprenta. E un lucru firesc, însă din păcate mulți cad în extremă.

Întotdeauna m-a uimit cum un om care a avut ochi și talent să facă o poză frumoasă își poate aplica un watermark complet odios (care în mod normal denotă o lipsă totală de ochi pentru design), dar… ce să zic, întortocheate sunt mințile oamenilor :)))

Cheia este să folosești un watermark discret, fie cu numele tău, fie cu denumirea blogului, pe care să îl pui într-un colț, și lungimea lui să nu depășescă 1/5 din lungimea pozei.

NU folosi fonturi tradiționale (gen Times new roman), nu folosi culori stridente, nu folosi efecte speciale.

Crede-mă, dacă cineva vrea să îți fure poza, ți-o va fura cu tot cu watermark, și îl va decupa/acoperi sau îl va scoate prin procesare (am pățit, nu e ceva nou). Acuma n-o să ne urâțim toate pozele punând un watermark imens pe toată suprafața doar ca să ne asigurăm că nu ni le fură nimeni. Altfel care mai e scopul să ne expunem pozele?

DSC_0303-Edit (2)Așa NU

DSC_0303-Edit - CopyAșa DA

19. Nu adauga chenare pozelor

Știu că e tentant și ți se pare că un chenar ar înfrumuseța poza, dar de fapt doar o urâțește (chiar dacă chenarul nu e colorat). Din nou, discreția arată mult mai bine și mai natural.

DSC10280 - Copy - CopyAșa NU

DSC10280 - CopyAșa DA

20. Cauta sa inveti permanent

Este poate cel mai important din tot ce am scris aici. Nu poți niciodată să evoluezi fără să înveți. Metodele sunt multiple și nu se exclud una pe cealaltă, ci pot fi complementare:

– Urmărește fotografi ai căror muncă îți place. Caută să te inspiri (fără a copia, desigur), să analizezi, să vezi ce compoziții folosesc ei, cum încadrează, șamd.
– Urmărește tutoriale pe youtube (atenție totuși, nu urmări chiar pe oricine)
– Citește bloguri de fotografie, de exemplu photographylife.comblogdefotografie.ro
– Mergi la ateliere, cursuri, ture foto, etc. Ideal e să mergi să înveți de la un om a cărui muncă o urmărești de ceva timp și care îți place, nu un om despre care n-ai auzit niciodată sau care nu îți place în mod deosebit cum fotografiază. În România sunt foarte mulți oameni talentați. Personal recomand Dorin Bofan (face ture foto) și Adrian Petrișor (n-a mai făcut de mult workshopuri, tre’ să-l trag de ureche :P). Nu vi-i recomand pentru că îmi sunt prieteni (pe Dorin nici măcar nu l-am cunoscut încă personal) ci pentru că personal îi admir foarte mult și îmi place mult ceea ce fac. Mai sunt și alții, dar nu-i știu chiar pe toți.

BONUS

După ce stăpânești toate regulile astea, dacă ai un DSLR sau mirrorless, poate vei vrea să înveți să pozezi cu el și altfel decât pe auto. E bine să-ți cunoști bine aparatul, așadar citește mai întâi manualul, ca să vezi ce înseamnă fiecare chestie din meniu, și apoi învață să folosești toate setările acelea.

Partea asta poate fi foarte grea și copleșitoare pentru majoritatea, și tocmai de aceea foarte mulți pozează pe modul auto chiar și cu un DSLR. Am trecut și eu prin asta. Mi se părea extrem de complicat. Apertură, shutter speed, white balance, timp de expunere… mi se păreau niște balauri. Și problema e dacă te duci la un curs sau te apuci să cauți pe internet ce înseamnă toate chestiile astea, găsești niște explicații atât de complicate încât te ia durerea de cap (pe mine sigur m-a luat).

E drept, nu sunt niște chestii ușor de explicat și de înțeles, dar în loc să folosească niște termeni simpli, oamenii care explică aceste lucruri (fie live sau online) folosesc, culmea, tot termeni tehnici și detalii complicate și alambicate ca să le explice. Astfel că eu personal în primii ani nu am priceput mai nimic. Desigur, înțelesesem destul de bine ce înseamnă fiecare, dar când să aplic teoria, nu prea mă descurcam.

Dar când am dat peste filmulețul de mai jos acum vreo doi ani (era urcat pe altă platformă, nu youtube), parcă brusc s-a făcut lumină. În sfârșit pricepeam și eu cum se folosesc toate chestiile alea complicate.

Omul respectiv chiar a știut să explice cu termeni simpli și exemple foarte bune ceea ce în atâția ani nu reușisem să pricep de la nimeni.

Desigur, ca să înțelegi aceste noțiuni, pe lângă un om care să ți le explice foarte clar și simplu, mai e nevoie de niște chestii și din partea ta: răbdare și dispoziția necesară. Recunosc că la început nu prea mă interesau foarte tare aspectele astea, astfel că nici nu m-am chinuit foarte tare să le înțeleg.

Astfel că dacă simți că încă nu e momentul, nu e niciun capăt de țară. Învață mai întâi toate regulile de mai sus, și la un moment dat va veni și acel moment perfect în timp și în spațiu ca să înveți și chestiile mai tehnice. Dacă acel moment e acum, iată mai jos clipul de care spuneam. Dacă nu, revin-o la acest articol atunci când va fi, și tot aici îl vei găsi :) Spor la pozat! Și nu uita: TU ești mult mai important decât aparatul. Mai întâi investește în tine, abia pe urmă în aparat! ;)

Pentru orice întrebări folosiți cu încredere formularul de comentarii.

142 comentarii:

  1. Fain, fain articol! Multumesc din suflet! Sper să ajungă să-l citească cât mai multă lume care pleacă la drum cu aparatul foto la purtător ;)

  2. dupa ce ne saturam de jucat cu dslr-ul in primul an, de obicei vrem sa incepem sa stapanim modul manual. eu personal am dat de un site f bun, clickitupanotch. e un articol care iti explica atat de simplu niste chestii pt modul manual, si cand te gandesti ca mi se parea atat de greu odata :) oricum, pt portrete super sharp si bokah (stiu, n-am scris correct), trebuie un al doilea obiectiv, de preferat de 1,8f si 50mm, iar pt peisaje de 3,5f si 105mm

    • Exact, bine spus!
      Problema e ca majoritatea vor sa invete din prima chestiile mai dificile, inainte sa stie lucrurile de baza. Si normal ca li se par foarte greu de inteles…
      Cat despre un al doilea sau al treile obiectiv, e firesc. Nu exista obiectivul bun la toate, la fel cum nu exista nici bocancii buni la toate sau rucsacul bun la toate.

  3. You are so great my dear!!!! Nu ca n-as fi simtit aceste sfaturi in sange, dar dau cu bata in balta uneori grav de tot si ma bucur ca mi-ai adus aminte. Sunt foarte utile pentru noi. Daaaaa faci poze foarte misto si multumim ca le impartasesti cu nooooi si ca scrii asa de mult incat pot sa beau o bere belgiana intreaga in timp ce citesc. Te astept ca si cand…stii tu…In Brugge ploua ieri.

  4. E de recitit articolul! Merci frumos! Am fost si eu intr-o zi curioasa sa vad cum ai evoluat si m-am uitat pe pozele de la primele articole. Da, e o mica-MARE diferenta :). Acum vad insa ca ai si poze artistice, cele cu lumina, cele ‘adanci’, le postezi pe undeva, pe vreun site specializat? Aici pe blog am vazut ca fotografiile tale au mai mult un rol documentar, chiar daca sunt artistice si astea…

    • Mersi și eu, Natalia!
      Exact, ai observat bine, eu în jurnale pun poze ca să arăt ceea ce povestesc, cu scop de documentare/informare. Însă încerc să le fac cât mai bine și să îmbin în ele sau pe lângă ele și ceva poze artistice.
      Cele mai bune le postez pe 500 px: http://500px.com/alexandrarosu
      Dar încă n-am pus multe și cam uit să postez și acolo :P Oricum, acolo sunt foarte strică, aleg maxim 1-2 poze dintr-o tură, uneori niciuna.

  5. Foarte tare articolul, util si foarte bine structurat! La recomandari l-as include pe Sorin Onisor, l-am gasit pe fb acum ceva vreme si are niste poze deosebite. De asemenea, http://www.comunitatefoto.ro/ este un site unde puteti gasi niste poze minunate! Spuma pozelor, doar cele mai bune sunt selectate :)
    P.S.: Tu ce program de editare folosesti?

  6. Foarte interesant ce am aflat aici, o sa aplic de acum incolo. Recunosc ca nu ma pricep deloc desi recunosc usor o poza frumoasa. Din pacate eu nu am niciun talent artistic :(

  7. Foarte bun articolul tău! Îți mulțumesc frumos! Felicitări și succes pe mai departe! Lumină bună!

  8. Bravo Alexandra, imi place genul acesta de articole (pe langa cele cu ture pe munte). Mi-a placut si cel despre bugetele de calatorie. Keep going on :)

  9. Vai, eu cand ma uit la pozele din primele articole de pe blog imi vine sa … le inchid la loc :)). Candva m-am apucat chiar sa le scot si sa editez din ele, asa de bin simt, sa indrept, sa mai luminez etc dar n-am reusit decat o parte :D.
    In rest, sunt de acord cu tine ca mai intai trebuie sa investesti in tine si apoi intr-un aparat. Eu cand am primit DSLR-ul mai practicasem un pic, mai manuisem alte aparate, mai citisem una alta, insa o perioada tot l-am folosit pe automat :)). Intre timp mi-am dat seama ca nu are rost sa continui asa, ori trec inapoi la sapuniera ori ma mobilizez sa exersez pe manual :)). N-am mai folosit modul auto de atunci. Dar si DSLRul m-a motivat totusi sa iau lucrurile mai in serios, imi parea rau sa-l am si nici macar sa nu-mi dau silinta sa-l folosesc la capacitate maxima.

    Eu cred ca trebuie sa si iti placa putin fotografia, astfel incat sa fii dispus sa acorzi timp invataturii, altfel un compact si cateva cunostinte minime de editare sunt suficiente pentru poze simpatice din vacante sau cu prietenii. Ai dreptate, in naivitatea lor multi chiar cred ca doar avand un aparat mai bun vei face poze mai bune. Dar in ziua de azi mai este vorba si de fite, dai mai bine “pe sticla” cu un ditamai nikonu’ la gat :D.

    PS: ce parere ai in mare despre mirrorless-uri, plusuri, minusuri? Ma bate gandul de ceva vreme…

    • :))) Si mie la fel. Nu prea ma uit la primele articole, ca ma ia groaza. Si eu mi-am propus sa intru in ele, macar sa scot pozele cu adevarat oribile :)))
      M-am gandit si sa le editez un pic, dar o parte din mine le-ar lasa asa, ca sa se vada de unde am pornit, si celalta parte parca le-ar edita un pic, ca parca prea-s urate cu spume. De regula castiga prima parte, pt ca numai timp de asta n-as avea :))) Mai am de exemplu o gramada de bibilit in urma la formatarea articolelor de cand m-am mutat in noiembrie anul trecut pe wordpress, si nici pana acum n-am reusit sa gasesc timp pt asta. Darmite pt editat catralioane de poze din urma :P

      Cat despre fite, asa e. Imi si imaginez…. iti dai seama cam cum ar fi sa ma catar pe pereti cu ditamai nikonul de gat? :))))

      N-am avut prin mana alte firme de mirrorless in afara de Sony, dar de la Sony am testat deja 3 body-uri diferite si 4 obiective diferite, deci cam am o idee.
      Din punctul meu de vedere un mirrorless are foarte multe plusuri si extrem de putine minusuri.

      În comparatie cu un DSLR:
      Plusuri:
      – greutate mica
      – dimensiuni reduse
      – mod auto foarte inteligent (la Sony, la celelalte nu stiu) – in sensul ca daca tragi poze jpg pe auto, si apoi o prelucrezi un pic doar, de multe ori rezultatul arata mai bine decat daca trageam RAW, pe manual, si apoi o prelucram (ceea ce dura si mult mai mult). De exemplu JPG-urile de la Sony au o claritate care eu din Adobe nu o puteam obtine din aceeasi poza, dar trasa RAW. Am studiat mult si am comparat multe situatii. Bine, sunt chestii foarte greu de sesizat, cel mai sigur insesizabile de un ochi neantrenat, mai ales la dimensiunea la care postam noi pe blog, fb, etc. Dar sunt chestii care pt mine conteaza. Bottom line este ca au un program intern de procesare a jpg-urilor foarte foarte bun. Si daca nu ai timp sa stai sa bibilesti la raw-uri, e de preferat sa tragi pe auto, jpg, si apoi sa le prelucrezi doar un picut.

      Minusuri:
      – nu poti muta punctul de focus la fel de usor ca la DSLR (poate se va schimba pe viitor treaba asta)
      – gama un pic mai redusa de obiective

      Alte minusuri eu personal n-am sesizat. Din contra, daca te uiti pe DXO mark, ai sa vezi ca multe body-uri de mirrorless de la Sony sunt net superioare majoritatii DSLR-urilor (nu vorbesc de full frame, of course).
      Mirrorless- urile de la Sony au exact aceeasi dimensiune de senzor (ca majoritatea DSLR-urilor, adica APS-C (din nou, nu vorbesc de full frame, desi Sony a facut acum si un mirrorrless full frame, unul excelent chiar). Sunt insa si mirrorless-uri de la alte branduri care nu au senzor APS-C, ci unul mai mic.

      Fata de o compacta, e destul de evident:
      Plusuri:
      – senzor mai mare
      – calitate mult mai buna a pozelor
      – moduri A, S, P, M
      – obiective interschimbabile
      multe altele care nu imi vin acum in minte… ca n-am mai folosit o compacta de muuulta vreme..

      Minusuri:
      – dimensiune un pic mai mare
      – greutate mai mare

      • Iti multumesc tare mult pentru raspunsul detaliat, la un Sony m-am gandit si eu. O sa mai cantaresc problema, deocamdata nu am bugetul pentru el, iar din cate am observat preturile nu-s foarte mici :D

      • Am trecut prin aceeasi pasi descrisi de tine: sapuniera-DSLR (mare, scump, greu de carat)-mirrorless. Eu folosesc Olympus E-PL3, de care sunt extraordinar de multumita. Vreau sa precizez ca la acesta se pastreaza originalele daca folosesti un efect (desi am folosit efectele o singura data la inceput, for fun) si punctul de focus se poate muta extrem de usor. In rest, tot ce ai zis, foarte adevarat, am empatizat 100%, fain si util articolul.

  10. Buna ziua
    Sunt cateva lucruri cu care nu sunt de acord. In primul rand, efectul HDR nu este deloc Kitsch-os, este doar o preconceptie inculta, de genul “poza asta e photoshop-ata”. Asta daca stii sa-l folosesti. E adevarat ca multi nu stiu ce reprezinta “liniutele” alea din meniu si se limiteaza doar la a accentua lumina, pana ard poza. Eu folosesc Dynamic Photo HDR la majoritatea fotografiilor mele, nu pentru a le adauga bling-bling-uri, ci pentru ca in anumite situatii, lumina naturala are nevoie de o “corectie”. Al doilea lucru cu care nu sunt de acord: chenare. Atata timp cat chenarul fotografiei nu este o rama inflorata de tablou, lucrurile sunt ok. Acum cativa ani, am avut nesperata ocazie, ca sa nu zic intamplare, sa vizitez o expozitie foto la NY. 99% dintre fotografii (era o expozitie landscape) aveau frame. Si nu erau amatori, oamenii chiar traiau din fotografie si nu din nunti.
    Raman la parerea ca fotografia, arta in general, este un lucru extrem de subiectiv. Cat conteaza parerea unor pseudo-fotografi ipocriti care se dau artisti renumiti, desi munca lor este egala cu zero(subiectiv, fiind), asta depide de fiecare.
    Cred ca cel mai important este sa fotografiezi ce, cum si unde iti place, fara a fi insa obtuz si a privi sfaturile celorlalti artisti binevoitori si suficienti, ca pe niste pareri, cu care poti fi sau nu de acord.
    Sunt scarbit de comentariile si sfaturile “marilor” si “experimentatilor” fotografi romani de pe bloguri si grupuri foto de pe Facebook sau aiurea. Ori faci asa, ori munca ta este zero.

    Va doresc fotografiere placuta!

    • Buna ziua!
      Bineinteles ca intr-o expozitie foto se pot folosi chenare, este chiar foarte indicat, insa aici nu vorbeam de expunerea fotografiilor pe format palpabil, ci de postarea lor in mediul online.
      Cat despre efectul HDR, acesta nu are cum sa fie “o preconceptie”, fie ea culta sau incluta. Un efect este un efect. In plus de asta, vorbeam strict de faptul ca nu e ok sa TRAGI direct din aparat cu un efect, pentru ca nu mai ai originalul. Daca tu mai incolo vrei neaparat sa faci un HDR dintr-o poza, aia e cu totul alta discutie. Sunt de acord ca poate HDR-ul nu este vazut kitchos de alti oameni, dar acesta este un blog persoaal, si deci subiectiv.

      La fel cum, asa cum spuneti si sunt foarte de acord, fotografia, ca orice arta, este subiectiva. Nu incerca nimeni sa va schimbe parerea (drept pentru care nu inteleg cuvantul “raman” :)

      V-am eliminat ultima propozitie din comentariu, pentru ca aici nu se accepta injurii (nu stiu daca erau directionate spre mine sau nu, dar nici nu conteaza). Dei mici jigniri se regasesc printre randuri si in restul comentariului dvs… Eu sincer va inteleg si punctul dvs de vedere, care cred ca nu ati inteles ca nu va aflati in target (probabil). Am zis insa chiar de la inceput pentru cine este acest articol: pentru incepatori si amatori, care nu cunosc poate nici regula treimilor. Nu am vorbit in articol despre lucruri complicate, despre arta sau fineturi. In plus, era vorba strict despre poze de vacanta, nu orice tip de fotografie. Si nu cred ca e o chestie subiectiva sa iti doresti sa nu te trezesti cu picioarele taiate de la glezne in jos cand rogi pe cineva pe strada sa-ti faca o poza cu un obiectiv turistic.

  11. In viata profesionala unul dintre lucrurile cu care ma ocup este designul pentru sisteme optice de tot felul. Pot sa iti explic in detaliu cum functioneaza un DSLR si chiar pot sa fac designul optic pentru obiectivele foto. Insa nu am fost niciodata in stare sa trec mai departe de partea tehnica atunci cand vine vorba de fotografie.
    La noi in familie sotul e fotograf. Eu pot cel mut sa ii explic ce sta in spatele aparatului pe care il foloseste. :)
    Pentru pozele de pe blog insa am hotarat de comun acord sa nu le postprocesam deloc. Pentru ca ne-am gandit ca fiind un blog in care povestim impresii de calatorie atunci si poza trebuie sa fie cat mai aproape de realitate nu retusata ca sa arate mai bine. Dar asta e o decizie personala. Fiecare alege cum crede mai bine.

    PS: felicitari pentru fotografii si pentru decizia de a lua un mirrorless. De vreo 2 ani tot le fac reclama gratis printre cei ce nu vor sapuniera dar nu vor nici un aparat mare cat un dslr.

    • Foarte tare! Mai rar o femeie sa stie asa bine un aparat pe interior :)
      Sa stii ca am avut perioade in care am postprocesat mai mult, perioade in care n-am postprocesat deloc, iar acum postprocesez foarte putin, atat cat de redea cat mai bine realitatea. Asta a fost si principiul meu de la inceput.
      Asta pentru ca oricat de bun e un aparat (si tu cred ca stii mai bine ca mine), NICIODATA nu va reda fix ce vede ochiul uman, de aici si postprocesarea. Adica asa a aparut ea ca latura a fotografiei. Scopul ei, dupa parerea mea, ar trebui sa fie strict sa aduca fotografia cat mai aproape de realitate, nu sa o infrumuseteze mai mult de-atat. E drept insa, din pacate, ca multi abuzeaza de ea. De aceea am indemnat chiar de mai multe ori in articol ca moderatia si naturaletea sunt intotdeauna de preferat.

  12. Viorel Capruciu

    Ok articolul. Mie nu mi-a adus foarte multa informatie pt ca le cunosteam, dar l-am parcurs complet pt ca ai un stil placut de prezentare. Insa pt un incepator poate fi f util. De acord cu mirrorless-urile. Daca nu ar fi (si) pasiunea pt mers pe bicicleta unde chiar si un mirrorless e prea mare, m-as fi luat si eu unul si nu o compacta, fie ea si mai avansata (pe langa 2 dslr-uri si n obiective, bune si ele dar nu pe bicicleta). Am retinut niste bloguri pt ture foto. Incitante. Nu sunt f aventurier insa poate voi incerca macar una. Imi pare rau de criticile cam rautacioase, dar si cu blogurile e ca peste tot unde iesi in public, te expui si nu stii peste cine dai.
    Succes!

    • Mersi frumos, Viorel! Și eu simt uneori că până și mirrorless-ul e cam mare (mai ales la trasee care implică și cățărare), deci știu ce zici :)
      Cat despre criticile altora, asta e, nu are cum să mă iubească toată lumea :) Îmi asum că sunt și oameni care nu sunt de acord cu mine, și hateri, și de toate! :)

  13. Felicitari, Alexandra!!!

    Foarte, foarte util articolul tau, atat pentru bloggerii incepatori, cat si pentru unii cu state ceva mai vechi in domeniul asta… ;)
    NU e o rusine sa invatam, indiferent de varsta!!!

    In schimb e o rusine sa facem pe “desteptii” (mai ales atunci cand nu e nici urma de asa ceva) si sa ne mai batem si joc de munca altora (asta referitor la discutia de pe FB… :P ). Din pacate, unele mentalitati n-or sa se schimbe niciodata… Si eu am fost nevoita sa trec prin asa ceva, dar am avut prieteni buni, care mi-au dat sfaturi intelepte!

    Ma bucur enorm ca ti-am descoperit blogul!!!
    Mult succes in continuare! Si tinem aproape… :D

  14. Excelent Alexandra, ai scos in evidenta elementele principale ale unei fotografii bune, articol excelent pentru o persoana incepatoare. Cand m-am hotarat sa trec de la compact la DSLR am trecut fix prin toate etapele descrise de tine, nu am sarit nici macar unul. Am citit cu placere si retrait momentele de chin cand imi venea sa arunc DSLR-ul si sa fac poze cu telefonul.

  15. In legatura cu HDR-ul , eu il consider de multe ori util. Telefoanele si compactele fac un HDR din parte de software in functie de anumiti algoritmi. Un DSLR face trei poze simultane, una supraexpusa pentru a capta in profunzime detaliile, una subexpusa si una normala, dupa care le combina intr-o singura poza HDR. Daca elementele care nu se vad in cazul unei simple poze pur si simplu cu au fost captate de aparat poti folosi si mama HDR-ului la procesarea pe pc ca tot nu vor iesi corecte. De aceea un HDR facut in aparat este net superior unuia aplicat la procesarea pe calculator.

    • Nu te contrazic si stiu si eu cum se compun HDR-urile in aparate. E adevarat, HDR-urile pe care le obtineam eu cu primul mirrorless nu stiam sa le obtin prin postprocesare.
      Insa imi mentin pararea ca mie personal mi se pare kitchos HDR-ul (e o chestiune de gusturi, desigur), si ca daca tragi asa direct din aparat, s-ar putea la un moment ulterior sa vrei sa ai si originalul, si sa n-ai de unde sa-l iei. Am scris din proprie experienta.

  16. Foarte interesant articolul! La partea cu poze facute de altii iti dau 100% dreptate, de aceea eu de multe ori imi fac singura pozele. Cu timer. Am un foarte mic trepied, dar pe care nu il folosesc mereu. Si am pozele pe care le doresc cu mine din toate locurile pe unde am fost, de cand am descoperit cum sa folosesc eficient functia.

  17. In sfarsit cineva care se poate exprima clar, concis, si care si stie ce spune.
    Eu sunt unii dintre cei care urasc foto-snobii, dar avand MULT prea multi bani la un moment dat mi-am luat un super aparat care prinde praf in dulap momentan.

    Te asigur ca o sa incerc sa aplic ce scrii tu aici, oricum mi s-au parut foarte informative(!? e corect?!) pozele cu “asa da”, “asa nu”.

    • Multumesc frumos, Radu! E mare lucru sa primesc o apreciere de la cineva care si-a luat un super aparat dar nu l-a folosit. Si mare lucru ca sunt si oameni ca tine care recunosc cand gresesc si sunt dispusi sa invete! Jos palaria pentru tine!
      Ma bucur ca ai gasit util si usor de inteles ce am scris! :)
      Te mai astept cu drag pe aici!

  18. Mi-a facut mare placere sa citesc postul tau, Alexandra, si ma bucur ca l-am gasit chiar acum, inainte de plecarea in Japonia in care intentionez sa imi folosesc noul Sony Alpha 6000. Marturisesc ca l-am folosit doar pe auto pana in momentul de fata, desi mereu imi promit ca o sa-i studiez functiile, o sa citesc niste carti si o sa trec pe manual. Nu s-a intamplat asta inca. In schimb, la nivelul meu curent (care tinde spre zero barat :) chiar aveam nevoie de niste indrumari de compozitie. Asa ca iti multumesc mult pentru ele, pentru mine chiar sunt foarte pretioase si le voi pune in practica in Japonia. Sa vedem ce imi iese. Sper sa mai prind si ciresii infloriti :) Multumesc si seara frumoasa!

    • Buna Ana!
      Mersi mult de tot pentru comentariu! Si eu ma bucur ca ai gasit acum articolul meu si consideri ca-ti va fi util!
      Daca ai pozat numai pe auto pana acum, te sfatuiesc si in vacanta asta sa pozezi tot pe auto, nu pe manual, mai ales ca aparatul e nou. Altfel s-ar putea sa iti strici multe din poze si sa iti para rau cand te intorci acasa si le vezi pe calculator. Aparatul e foarte bun si stie sa faca poze superbe si pe auto.
      Eventual ulterior te poti juca un pic cu el pe manual ca sa inveti, cand nu ai nimic de pierdut :)
      Iti doresc vreme excelenta in Japonia, sa prinzi ciresi infloriti si tot ce iti mai doresti!
      Si poate imi spui la intoarcere cum a fost! :) Mi-ar placea! Have fun!

  19. Buna seara in primul rand, desi e cam noapte, fosrte foarte util articolul, frumos redactat si pentru intelesul incepatorilor ca mine. De vreo 2 saptamani chiar 3 am trecut de la cea mai mica “sapuniera” (telefonul) la un Sony DSLR alpha a580. Buun, fotografia pentru mine era egala cu “frumoasa” sau “urata” pana cand din plictiseala am inceput sa analizez din ele si am vrut dslr fara a manui vreunul doar pipait

  20. O intrebare!

    Ce aparat recomanzi pentru un super incepator (fac poze doar cu camera de la smartphone), pentru a face poze unor produse pe care le comercializez pe un magazin online? Vreau ceva mic, nu foarte sofisticat si nu scump daca se poate :)

    • Buna Florin!
      Hmm, situatia ta e mai particulara.
      In sensul ca, in mod normal, ca sa maximizezi profiturile, ar fi ideal sa ai poze de la excelente in sus :) Si un incepator nu are cum sa faca asta, indiferent ce aparat are, pentru ca fotografia de produs este destul de dificila.
      Personal iti recomand urmatoarele:
      – daca ai nevoie sa fotografiezi produse doar o data, sau foarte foarte rar, angajeaza pe cineva sa-ti faca asta. Daca insa nu ai buget, atunci incearca sa rogi un prieten sa-ti imprumute un aparat foto bunicel.
      – daca in schimb ai nevoie sa fotografiezi mereu produse noi, atunci, daca nu ai buget sa angajezi pe cineva sa iti faca din cand in cand poze produselor, cea mai buna varianta mi se pare sa cumperi un aparat la mana a doua. Pentru ca daca e sa cumperi de nou, nu poti lua cu un buget mic decat un aparat compact, cu care fotografiile de produs nu o sa-ti iasa excelent. Poti incerca pe okazii sa cauti un mirrorless mai vechiut (de exemplu sony NEX F3 sau sony NEX 5R – le-am avut pe amandoua si stiu ce pot, cu alte mirrorlessuri nu am avut contact, deci nu pot sa iti recomand).

      Daca faci tu singur pozele, atentie sa le fotografiezi pe un fundal uni, si apoi va trebui sa le prelucrezi in Photoshop sau un program similar pentru a izola obiectul pe un fundal alb.

  21. Pingback: blog.kaki.ro » Blog Archive » Blogul de Călătorii

  22. Pingback: Scurte #4 - Dan Pandrea

  23. Un articol excelent Alexandra. Ca si completare mai putem vorbi despre fotografiile prin sticla (de exemplu la muzeu). Pentru a iesi poze ok, fara reflexii cel mai bine e sa apropiem la maxim aparatul de sticla. Asta din ce am experiementat pana acum :)

    Ar fi util sa mai faci o parte despre post procesare, mai ales ca articolul se adreseaza incepatorilor/amatorilor cred ca le-ar fi util. Multi nu stiu sa foloseasca programele (sa puna efecte, watermark, blur etc. si tot ce ai vorbit in acest articol).

    • Mersi frumos, Alice!
      Da, eu nu prea fac poze prin sticla, insa daca trebuie, nu numai ca ma apropii, dar chiar lipesc obiectivul de geam.
      Da, mersi de sugestie, poate voi face candva unul si despre postprocesare.

  24. Spiridusul Rautacios

    Salut,
    ma bucur ca am gasit acest blog, am mai citit articole scrise de tine pe Viajoa. Sunt cateva pagini www pe care le citesc regulat cu mare placere, o sa adaug si http://bloguldecalatorii.ro. Super.
    “Sapuniera”… Da, eu folosesc asa ceva si sunt nemultumit insa refuz sa car dupa mine o geanta speciala DSLR.
    Solutia gasita de mine: “sunt un parazit FOTO”. Toti, dar toti prietenii mei au aparate scumpe sau exagerat de scumpe, un cardu sau doua in care sa apara familia mea nu este nicio problema. Ha, ha, ha… sper sa citeasca si ei aici !
    Multumesc pentru articol.

    • Salut Spiridusule! :)
      Nu pot decat sa iti multumesc foarte mult si sa iti urez bun venit si pe blogul meu, daca pana acum m-ai urmarit doar pe Viajoa! :)
      Daca esti nemultumit de sapuniera dar ti se pare prea greu sau prea mare un DSLR, solutia perfecta e un mirrorless. Din acelasi motiv am renuntat si eu la DSLR in favoarea unui mirrorless, pentru ca am aceeasi calitate, dar un aparat mai usor si mai mic. Pe munte deja mi se parea mult prea complicat si incomod sa ne caram cu un DSLR.
      Think about it! :)
      Mersi si eu pentru vizita!

  25. Foarte bine structurat articolul, probabil cea mai utila colectie de do’s and don’ts intr-un singur loc cu exemple bune.

    Totusi am o remarca de facut legat de “În afară de faptul că HDR-ul e o chestie destul de kitschoasă, în momentul în care faci poze cu un efect din aparat, cu aia rămâi, originalul nu-l mai ai.”. Nu e neaparat adevarat, sunt aparate care fac HDR prin combinarea imaginilor in aparat si pastreaza si pozele initiale.

    Apoi, e un pic ciudat sa spui ca HDR e o chestie kitschioasa si primul exemplu de poze (care ilustreaza si articolul) e un HDR (HDR-ul nu e un efect, ci o metoda de a obtine detalii dintr-o zona a imaginii cu luminozitate prea mica sau prea mare). Sunt multe metode de HDR, fie editarea unui singur RAW (chiar si o simpla ajustare de Levels poate duce la un HDR efectiv), fie combinarea de seturi de imagini cu supra si sub expunere, etc. O camera care are optiunea HDR poate sa scoata rezultate mai putin sau mai bune in functie de ce metoda foloseste.

    • Bună! 

      Mersi frumos pentru apreciere!

      Legat de HDR, ştiu că HDR-ul nu este un efect judecând la modul general. Dar modul de obținere a unei fotografii HDR diferă intre DSLR-uri și aparatele mirrorless/compacte. Dacă la DSLR fotografia HDR se obține, asa cum ai spus și tu, printr-o tehnică de suprapunere a trei fotografii succesive, care rămân toate în aparat (deci nu se pierde originalul), la compacte și mirrorless-uri nu este asa. Multe compacte noi și majoritatea mirrorless-urilor au în aparat diverse efecte cu care poți sa tragi DIRECT din aparat (cum ar fi Partial Color, Old style, vintage, BW), printre care și cel de care spuneam eu, care se numește HDR sau HDR painting sau alte variațiuni pe aceeași tema. Caz în care, dacă tragi cu acest efect, acasă pe card nu mai găsești si toate cele 3 poze pe care le-a folosit el sa facă HDR-ul, ci doar rezultatul, originalul e pierdut. Eu strict la asta ma refeream, că cei care au în aparat un astfel de efect, sa nu îl folosească, pentru ca după aceea nu mai au de unde lua originalul. Probabil nu m-am exprimat eu suficient de clar, o să încerc sa reformulez.

      Poza cu care am ilustrat articolul nu este un HDR. E o poza facută cu aparatul meu fără niciun efect, trasă pe auto chiar, şi ulterior nu am facut decat să luminez foarte puţin clădirea. În rest nu am prelucrat nimic. HDR ar fi însemnat mult mai mult de atât.

      Cred că voi reformula şi partea cu “kitchos”. Este o părere subiectivă. Mai degrabă pot să spun că HDR-ul este ceva ce depărtează foarte mult o fotografie de realitate.

  26. Pingback: Cum sa faci poze reusite | inliceu

  27. Bună Alexandra,
    Și eu sunt la nivelul “avansat dar nicidecum profesionist” și una peste alta, consider că articolul are o mulțime de sfaturi bune — aș zice chiar un “pachet” remarcabil de concis și de cuprinzător.

    Am constatat că lumea se leagă cel mai mult de HDR – într-adevăr e dificil să tragi linie între o imagine cu aspect natural și ceva kitschos… Consider totuși că ochiul uman vede “ceva mai HDR” decât un aparat foto obișnuit și un efect HDR subtil ajută mult. Deci imaginea din aparat nu este neapărat mai aproape de realitate, și sunt întru totul de acord cu replica pe care i-ai scris-o mai sus Adelei. Însă nu intenționez să reiau subiectul…

    Eu aș vrea însă să mă leg în primul rând de paragraful 12, și de formatul imaginii pe care ni-l recomanzi la 3:2. Nu prea sunt de acord cu asta (ești Canonistă? Nikonistă?). E drept, folosesc de ani buni aparate Olympus, care atât pe DSLR, cât și pe mirrorless, înregistrează în format nativ de 4:3 și nu cred că e nicidecum un format depășit.
    Mai mult, consider că formatul trebuie adaptat la subiect, și nu invers. Oricum, formatul cel mai potrivit îl stabilesc la postprocesare, în funcție de subiect, însă am în vedere în general:
    – formatul 16:9 – se pretează foarte bine la peisaje și, văzut în full-screen, acesta umple mult bine mai ecranele calculatoarelor din generațiile recente, televizoarele HD, tabletele, smatphone-urile etc. De asemenea poate da impresia de spațiu larg.
    – formatul 1:1 – este un format cu multă forță vizuală, dar nu se pretează la orice subiect,
    – formatul 3:4 (vertical) – dacă subiectul se desfășoară pe verticală – și chiar și în fotografia de călătorie sunt multe asemenea subiecte – în general formatul “stă mai bine pe picioare”, dă o impresie mai stabilă decât un 2:3.

    Un alt sfat pe care l-aș da pentru cei care postprocesează imaginile este să tragă în format RAW + JPEG (sau chiar RAW pur și simplu pentru cei mai îndrăzneți). Într-adevăr imaginile ocupă spațiu mai mult pe cardul aparatului, dar ținând cont de prețul actual al cardurilor de memorie, practic spațiul nu ar mai mai trebui să fie un impediment. Însă oferă, prin acel “raw headroom”, posibilități mult mai largi de a ajusta expunerea, culorile, claritatea sau geometria imaginii. Este “negativul digital” pe care multă lume îl ignoră. Mai mult, dacă tragi RAW + JPEG, “cade” și paragraful 13 – poți aplica ce efecte vrei din aparat, pentru că oricum rămâne imaginea RAW pe care n-ai cum s-o alterezi…

    Am și o critică la articol, legată de terminologie. Paragraful 16 — eu nu folosesc Lightroom, deci nu știu ce face “clarity”. Însă efectul din ilustrație mi-e cunoscut, și apare, evident, sub alte denumiri, și în alte softuri (eu folosesc DxO Optics Pro – iar aici se poate obține ceva asemănător cu opțiunea “local contrast”).

    • Buna Attila! In primul rand iti multumesc frumos pentru comentariu, pentru aprecieri si pentru criticile constructive! De regula cei ce au mai multe cunostinte sau cei ce doar cred ca stiu mai bine nu vor decat sa dea in cap.

      Ca si la subiectul HDR, la care am spus ca voi reformula (si chiar am facut asta acum), si la subiectul format voi reformula un pic (am fost plecata pana aseara din Bucuresti si nu am avut acces la un calculator). Este intr-adevar, o preferinta care nu este impartasita chiar de toata lumea.

      Formatul nativ al aparatelor este dat de dimensiunea senzorului. Daca un aparat are senzor de format 4:3, este și normal ca acesta sa fie nativul, pentru ca de regula e indicat sa te folosesti de toata suprafata senzorului, nu sa arunci la gunoi bucati din el din start.

      In general, aparatele care au senzor 4:3 sunt compactele. Majoritatea DSLR-urilor si mirrorless-urilor Nikon, Canon, Sony au 3:2 (eu in prezent sunt „Sonyistă”, dar am avut si Nikon si Canon).

      Motivul pentru care prefer si recomand 3:2 este acela ca il consider net superior din punct de vedere estetic atunci când vorbim de fotografii landscape (la fotografiile portret si eu consider, asa cum ai spus si tu, ca 4:3 este mai potrivit). Aceasta superioritate din punct de vedere estetic a fost de altfel justificata inca de la inceputurile fotografiei prin faptul ca formatul 3:2 are dimensiuni aproape identice cu dreptunghiul de aur, care provine din matematica greacă (laturile sunt în raportul de aur). De altfel, 3:2 este formatul fimului de 35 mm.

      Foarte bun sfatul de a trage RAW+JPEG. După multi ani în care am experimentat toate variantele, si eu în prezent trag tot asa, si mi se pare cea mai buna varianta. E drept, ocupă mai mult spatiu, dar cum spuneai si tu, in ziua de azi nu prea mai conteaza asta.

      Din pacate insă, nu este valabil ca poti trage cu orice efect vrei dacă tragi RAW+JPEG. La mirrorlessul meu cel putin (si suspectez ca la multe altele e la fel), nu poti trage cu efecte decat daca tragi doar JPEG. Daca tragi RAW sau RAW+JPEG, nu poti activa niciun fel de efect. Drept urmare, asa cum spuneam in articol, in momentul in care tragi cu efect, pierzi originalul. De aici si recomandarea mea sa nu se traga cu efecte direct din aparat.

      Legat de Clarity, sa, e drept, eu am doua programe diferite care au Clarity, si am banuit ca apare cam la toate programele. N-as sti insa cum sa reformulez ca sa explic exact despre ce este vorba, dar o sa ma gandesc la o varianta.

      Inca o data multumesc frumos pentru comentariu!

      • Doar un comentariu scurt legat de efecte, respectiv de RAW+JPEG. La Olympus se poate trage RAW+JPEG cu efecte. Mai mult, RAW-ul din perechea de imagini se poate reprocesa ulterior în aparat cu un alt efect, având posibilități practic nelimitate de joacă cu efectele. Am avut deja 2 aparate Olympus cu efecte, ambele mirrorless, și ambele au “știut” să facă asta, și de aici am presupus că “știu” și celelalte aparate/mărci…

  28. Interesant. Ma tot lupt si eu de un timp cu un mirrorless Samsung NX 300. Totusi, ma abtin sa postez diverse fotografii pana nu ma edific cumva cu functiile si setarile acestuia. Si nu sunt putine sau simple. Cel putin, asta e parerea mea de amator…
    Sfaturile tale mi se par destul de eficiente si gasesc aici cateva reguli pe care le cam neglijam. Incep sa-mi dau seama de ce nu sunt multumit de fotografiile pe care le fac, cateodata…
    Succes !!!

    • Multumesc si eu foarte mult, Gabi!
      E adevarat, unele aparate au si meniu foarte complicat, ceea ce nu ajuta. Nu cunosc personal aparatul tau, dar am vazut altele…
      Initial insa, lasa-l pe auto si incearca sa exersezi cateva luni ca sa imbunatatesti aspectele despre care am vorbit in articol, si pe urma poti trece si la buchisirea tuturor setarilor si functiilor. In momentul acela vei fi mult mai imprietenit cu aparatul, si iti va veni mai usor. Din proprie experienta insa, iti spun ca majoritatea infloriturilor de functii din aparatele compacte sau mirrorless sunt complet inutile. Doar cateva sunt importante, in rest sunt doar chestii bagate de producator ca sa „dea bine”. Ignora toate briz brizurile si concentreaza-te pe lucrurile simple.
      Mult succes si tie!

  29. Sincer sa fiu nici nu prea ma incanta sa folosesc floricelele acelea cu tot felul de efecte ( sepia, 3d,alb negru, in carouri sau mai stiu eu ce)… Mie imi plac fotografiile simple si la obiect.
    Cred ca mai adevarat este sa iti poti scoate tu efectul dorit prin cateva modificari in Lightroom sau Photoshop… Asta daca le stii si te bazezi. Insa, cum noi ne aflam la inceput ( adica eu)…e lunga calea.. Mult succes si la cat mai minunate poze sa reusesti…

  30. Foarte fain articolul, o sa-l pastrez sa-l mai recitesc din cand in cand :) Eu am ajuns la un stadiu in care nu prea mai am rabdare sa fac poze (desi am blog) si uneori ma trezesc ca nu am cu ce imi ilustra articolele. Am avut senzatia, timp de cativa ani (avand si copil) ca privesc viata doar prin lentila, asa ca am inceput sa mai renunt la aparat. In 2015 am doar cateva poze cu fetita mea iar daca ar fi sa compar cu aceeasi perioada in 2013 sau 2012, probabil ca mi s-ar parea ca n-am facut poze deloc sau ca n-am facut nimic in perioada asta cand, de fapt, nu e asa. Insa imi doresc mult de tot un mirrorless sony ca cel spre care ai dat tu link. Eu am momentan un Nikon P310 si face poze foarte frumoase, doar ca s-a stricat zoom-ul si nu cred ca mai poate fi reparat. Evident, recunosc ca folosesc aparatul pe modurile pre-setate (landscape, portrait, macro etc) si ca nu am rabdare sa stau sa invat ce inseamna fiecare setare in parte, sunt complet atehnica :)

    • Mersi frumos, Laura!
      E drept, poate fi greu de menținut un echilibru, uneori și eu am impresia că fotografiez prea mult în loc să stau să privesc și cu ochiul liber.
      Important e să fim noi mereu ok cu noi înșine și să ne ascultăm instinctele.
      Poți încerca să mergi la un service să vezi dacă se poate repara defecțiunea, poate cine știe…
      Multă baftă!

  31. Salut Alexandra! Felicitari sincere pentru articol si in general pentru efortul, timpul si pasiunea de care dai dovada. Articolul abunda in informatii utile pentru incepatori, cei care se afla la inceput de drum ar trebui sa-ti citeasca articolul cu mare atentie…Personal consider ca fotografia are un singur mare “secret”: sa fii in locul potrivit, la momentul potrivit.
    Nu sunt in totalitate de acord cu opinia ta formulata la punctul 12 din articol, in care denigrezi formatul 4:3…am folosit multa vreme un aparat Olympus E-620, din familia “four-thirds”, cu rezultate foarte bune! (http://www.pixoto.com/moca.marius). Nu fac reclama ascunsa, am ales Olympus pentru calitatea deosebita a procesarii jpeg “in camera”, accesul la fantasticele obiective Zuiko si gradul mare de portabilitate. In prezent folosesc un Nikon D7100 cu obiectiv Nikkor 16-85mm…un aparat excelent, dar care tinde sa creasca in greutate proportional cu numarul de kilometri parcursi.
    Inca o data felicitari pentru articol si “lumina buna”!

    • Buna Marius! Multumesc tare mult pentru aprecieri!

      Legat de punctul 12, am explicat si intr-un comentariu de mai sus:

      La subiectul format voi reformula un pic. Este intr-adevar, o preferinta care nu este impartasita chiar de toata lumea. Motivul pentru care prefer si recomand 3:2 este acela ca il consider net superior din punct de vedere estetic atunci când vorbim de fotografii landscape (la fotografiile portret consider ca 4:3 este mai potrivit). Aceasta superioritate din punct de vedere estetic a fost de altfel justificata inca de la inceputurile fotografiei prin faptul ca formatul 3:2 are dimensiuni aproape identice cu dreptunghiul de aur, care provine din matematica greacă (laturile sunt în raportul de aur). De altfel, 3:2 este formatul filmului de 35 mm.

      Foarte faina colectia ta de fotografii de pe pixoto. Felicitari! Nu am folosit Olympus, insa si mie imi plac foarte mult mirrorless-urile Sony pentru calitatea deosebita a procesarii jpeg „in camera”, un aspect foarte important mai ales pentru incepatori sau cei ce nu au timp sau rabdare sa traga pe modurile manuale si/sau sa invete si sa proceseze raw-uri.

      Multumesc inca o data! Lumina buna si tie! :)

  32. Si eu sunt un fan declarat al pozelor tale :) cred ca un aspect important atunci cand vrei sa fotografiezi ceva e sa iti dai seama ce anume iti place ca sa surprinzi acel element, fara a incarca cadrul cu alte elemente care nu contribuie la mesajul pe care vrei sa-l transmita fotografia.

    La un curs de fotografie pe care l-am urmat, ni s-a dat o tema interesanta …sa facem fotografii ca si cum aparatul digital ar fi precum cel pe film, unde ai un numar limitat de pozitii …in acest fel prioritizezi mai bine ceea ce merita sa fotografiezi, unghiul din care vrei sa faci fotografia si te intorci din vacanta cu cateva cadre reusite, in loc sa fie nevoie sa faci ordine prin sute (sau chiar mii in cazul unora) de imagini nu tocmai reusite :)

    • Mersi frumos, Adriana! Atat pentru apreciere cat si pentru completare.
      Da, este un exercitiu foarte bun sa ai limita de fotografii, sau chiar sa lucrezi un pic cu un aparat vechi pe film. Mai ales pentru ca e un lucru atat de greu in ziua de azi sa te poti stapani. Am incercat si eu o data sa fac exercitiul asta si m-a pus la incercare serios.

  33. Poate experienta mea vi se va parea interesanta.
    In urma cu 2 ani am cumparat un TV mai mare (106cm), care avea si optiunea 3D. Am descarcat deci de pe youtube diferite fisiere 3D si am fost incantat cum se vedeau. Fireste ca am fost interesat imediat sa fac si eu propriile filmulete din vacantele montane, in 3D.
    Am cumparat de pe okazii.ro o camera 3D din cele care se dadeau impreuna cu TV LG 3D. (se dadeau, pentru ca erau incluse in pretul TV-ului). Am avut noroc, pentru ca am luat-o cu 400.
    Cred ca este urmatorul pas, pe care va trebui sa-l facem pentru a avea imagini cu adevarat compatibile cu secolul XXI.
    Un exemplu de filmulet 3D uploadat de mine anul trecut: https://www.youtube.com/watch?v=jjWCwY2Fxs0
    Download-ati fisierul pe un stik si-l puteti viziona pe un TV 3D.
    In final, inca odata felicitari tuturor celor care prin contributia lor la acest site, ne mentin “in priza” pana la vara. In primul rand Alexandrei

  34. Excelent articol. Aseară l-am distribuit şi eu pe Facebook pentru că merită citit de orice călător. Cât despre mirrorless-uri sunt şi eu tentată să trec la un astfel de aparat.
    Lumină bună îţi doresc şi felicitări pentru articol!

  35. buna,
    am distribuit articolul tuturor prietenilor mei :)
    am o neclaritate: spune-mi te rog ce ai vrut sa spui aici “Lumina ideală este în jurul și răsăritului.”

    multumesc

    • Buna! Multumesc mult, Andreea! :)
      Scuze, am vrut sa spun “Lumina ideală este în jurul răsăritului”. Am scapat un “si” din greseala pe acolo. Am corectat acum. Mersi de atentionare!

  36. Buna Alexandra,

    Ce parere ai despre Sony-ul pe care il ai acum? Cum se comporta?
    As vrea sa stiu, de exemplu, comparativ cu DSLR-ul..

    Frumoase poze postezi :)

    • Buna Andreea!
      E un aparat foarte bun, eu sunt foarte multumita de el.
      In comparatie cu DSLR-ul, daca esti in situatia in care nu poti sau nu ai chef sa te chinui tu cu setari si tragi pe auto, scoate niste jpg-uri super bune. Asta pentru ca are in el un soft foarte bun de prelucrare interna, spre desosebire de DSLR-uri, care nu au asa ceva.
      Eu de multe ori trag pe auto si apoi le mai prelucrez in calculator foarte putin, sau uneori chiar deloc.

      Mersi frumos de aprecieri! :)

  37. Nu aplica un watermark odios- bine zis. Văd prea multe poze distruse din cauza unui watermark groaznic.

  38. De ceva vreme ma invart sa-mi cumpar un mirrorless si de fiecare data cand am avut timp de cercetari am intrat pe blogul tau :p Stiu ca ai avut la un moment dat si un sony nex 5R, parca. Cum ti s-a parut, in comparatie cu sony alpha 6000? (eu ma orientez spre un a5000 de fapt)

    • Nex 5R (sau a5000) este la fel de bun ca a6000, doar ca nu are vizor. Bine, mai sunt si alte diferente, dar sunt destul de mici.
      Acuma tu stii, daca pana acum ai avut aparat cu vizor si te-ai obisnuit asa, s-ar putea sa nu iti placa fara.
      Eu asa am patit. Mai intai am avut DSLR (deci cu vizor), apoi mirrorless fara vizor, si in final n-am mai rezistat fara vizor si a trebuit sa imi fac rost de un aparat cu vizor :) Dar depinde de fiecare…
      Daca nu ai avut pana acum vizor si ti-e ok sa faci poze uitandu-te pe ecran, atunci ia linistita a5000.

      • Buna! Ai spus intr-unul din comentarii ca ai testat mai multe aparate de la Sony – se numara cumva si A5000 sau A5100 printre ele? :) As dori sa-mi schimb aparatul foto compact cu unul mai bun, dar, pentru ca il folosesc in general pentru peisaje in drumetiile montane, nu as vrea sa cumpar unul foarte voluminos. Crezi ca A5000/A5100 este o alegere buna?

        • Buna! Nu l-am testat foarte mult, dar m-am jucat un pic cu un A5000 intr-o zi. Este un aparat foarte bun, similar cu ce am eu, doar ca nu are vizor dar avantajul major e ca e mai micut si mai usor. Eu personal ti l-as recomanda pentru peisaje.

  39. Multumesc mult de raspuns. Si eu tot dslr am (sper sa il vand curand) si m-am cam obisnuit cu vizor, insa mi s-a pus pata pe a5000 si nici nu imi permit ceva mai scump. Asa ca sper sa ma obisnuiesc si fara…te mai intreb ceva, totusi. Inteleg ca are si mod M. Acesta are setarile principale pe care le poti face si la un dslr, nu? De curand am inceput sa fac poze doar din modul M si sunt ft multumita de aparat, dar m-am saturat de marime si greutate! Vreau sa gasesc ceva echivalent, dar mai mic. Sper sa fie asta

  40. Foarte, foarte interesant articol. Bine structurat si pe intelesul celor care abia au inceput sa abordeze aceasta arta! (y)

  41. Pe partea de încadrare, ai amintit câteva lucruri (tăieri de picioare sau capete, priviri care se continuă în marginea fotografiei, vârfuri de clădiri tăiate -într-o oarecare măsură poţi gândi la fel şi cu privire la copaci-, evitarea plasării subiectului în centru, treimile, proporţii cer- pământ, contralumină…) despre care citisem într-o carte de fotografie de munte (o colaborare Emilian Cristea- Eugen Iarovici) sau pe blogul domnului Mititeanu.

    Dacă îmi amintesc corect, se mai vorbea pe acolo şi despre efectul folosirii diagonalelor. Tu nu te-ai legat de diagonale, dacă am observat eu corect. Mă întreb în ce măsură s-ar putea vorbi şi de diagonale în articolul tău.

    Subiectiv vorbind, privind fotografii făcute prin munţi, constat că diagonalele pregnante le fac de multe ori să arate cel puţin interesant.

    • Da, asa este, n-am specificat exact cum sta cu diagonalele, dar este oarecum inglobat acest principiu la punctul 11. “Foloseste-te de linii ca sa obtii profunzime”.

  42. Pingback: 10 Bloguri de munte pe care merita sa le urmaresti - Povesti despre munte

  43. Pentru cei care folosesc photoshop e bine sa traga raw sau raw + jpg, eu nu am chef sa-mi bat capul cu editarea si stiu din exemplele altora ca poti corecta si salva poze, cu programele astea usurele gen pixlr nu se poate.

  44. Prima data cand intru pe pagina asta, de pe facebook.
    E primul articol care imi place pe saptamana asta, foarte util.
    Fac poze doar de plictiseala si le pun pe Instagram, dar imi dau interes sa iasa cat mai bine, si imi ies ok zic eu :) dar dupa ce am citit articolul am vazut unde am gresit de foarte multe ori.

    multumesc foarte mult pentru interesul care a fos tintegrat in articol, foarte util.
    Multumesc

  45. Pingback: Linkuri de weekend

  46. Salut,

    Chiar bun articolul ca notiuni fundamentale in cea ce priveste arta foto.
    Tu personal de program de editare folosesti?

  47. Genial si foarte, foarte bine scris articolul! De unele lucruri mi-am dat seama si eu in timp insa acum mai am de facut unele imbunatatiri! Sa ai o zi frumoasa si sa tot scrii asa articole!

  48. Buna ! Sunt un iubitor al muntelui, merg de 10-15 ani pe munte, mai greu in ultima perioada pentru ca avem copii mici, dar usor-usor vom reincepe calatoriile mai serioase pe munte. Sunt placut impresionat de blogul tau si gasesc multe informatii foarte importante si folositoare, nu numai legat de trasee montane, ci si informatii si sfaturi utile oricarui iubitor de natura si de drumetii in general. Iti multumesc pentru tot ceea ce faci, cuvintele sunt de prisos. Spor in toate si la cat mai multe postari !! Felicitari inca odata !

  49. Pingback: 5 bloggeri de calatorie, explică | Calatorul Curios

  50. Buna Alexandra! Acum am descoperit articolul si blogul tau. Multumesc mult pentru informatii, cu siguranta de acum voi reusi sa fac fotografi mai reusite :)

  51. Pingback: Învață cu mine: Cum facem fotografii mai bune în vacanțe #Ghidulcălătorului #sursedeinspirație | ExTraViTa

  52. Buna, felicitări pt tot ceea ce faci și pt blog!e Putin absurd să Iti cer o părere, un mic sfat deoarece nu ne cunoaștem.. Dar am încredere in hoby.ul tău și plăcerea de a fotografia.
    Încep prin a-ti spune că acuma 1 săptămână m-am decis să îmi cumpăr un aparat foto…am cautat pe internet, în magazine… Și atunci mi-am dat seama de diferența dintre compacte, dslr si mirorless…am intrat in ceata.. Dar în 2 zile am lămurit-o și am înțeles cum sta treaba cu fiecare in parte..DAR…nu mă pot hotărî în alegerea unui aparat…
    Vreau ceva mai bun decât unul compact… Bugetul fiind de max 1500 lei.. Vreau sa facă poze clare.. Să aibă și ceva setări.. Deoarece îmi place sa îmi bag nasul peste tot și sa ma joc cu setările:))într-un fel îmi este frică să nu fie prea complicat pt mine. Dar o parte din mine îmi spune că m-aș descurca și cu un dslr.. Nu sunt profesionistă.. De când cu tel performante nu am Mai făcut poze cu aparatul.. DAR…am o pasiune pt fotografie.. Atâta tot că până acum nu am avut cu ce… Și de aceea m-ar încânta ideea…
    Prietenii fotografi pe care îi cunosc mi-au recomandat dslr…
    Și tin să precizez.. Nu vreau pt poze La nunti.. Botezuri(deși pe viitor nu se știe)
    Și încă ceva… Prea curând nu voi mai băga bani in aparat(obiective, lentile etc)..deci dacă va fi.. Să fie bun și asa Stock cum este..
    Mulțumesc pt răbdare.. Aștept un răspuns

    • Buna Sabina!
      Mersi frumos de aprecieri!
      Nu e deloc absurd :)
      Nu pot sa iti recomand decat din experienta mea. Am avut pe mana doar aparate Sony mirrorless si DSLR Nikon.
      Personal, dat fiind ca esti la inceput, eu ti-as recomanda un Sony mirrorrless A5000 (http://bit.ly/1RoYO2k). Este un aparat foarte bun, model foarte similar cu cea am eu, si se apropie de bugetul tau. Avantajele lui maxime sunt ca este mic si usor.

      O alta varianta ar fi un Nikon D3100 sau ceva similar, dar e ceva mai scump, si in plus de asta, este mai greu si mai mare… Daca este ok cu asta, eventual doar sa iei la mana a doua…
      Si Canon are aparate bune, dar nu am experienta cu ele, deci nu iti pot recomanda…

      Acum ramane la alegerea ta. Un alt mare avantaj al mirrorlessului de la sony este ca se descurca de minune pe modul auto. Adica daca vei fi uneori in situatii in care nu ai timp sa stai sa bibilesti la setari sau la un moment dat te vei plictisi, poti trage linistita pe auto. Cu DSLR-urile, in schimb, nu obtii cine stie ce rezultate pe modul auto, ci trebuie sa si prelucrezi un pic pozele ulterior.

      Depinde foarte mult de ceea ce iti doresti, si in prima faza mai nimeni nu stie ce isi doreste si cum va evolua pe viitor ca fotograf (chiar si la nivelul de amator vorbind). Daca mai ai intrebari, o sa incerc sa te ajut. Multa bafta! :)

  53. Buna Alexandra,

    iti impartasesc si eu pasiunea pt munte si pt fotografie, desi sunt departe de nivelul tau la ambele capitole.
    Am citit de mai multe ori acest articol foarte util si bine scris dar bineinteles ca tot am ajuns la concluzia ca pt a obtine fotografii mai reusite ar fi bine sa-mi schimb aparatul :)
    Am fotografiat pana acum doar cu “sapuniera”, am acum un sony wx100 – la care am folosit pana acum doar modul auto desi ofera si posibilitatea unor setari manuale-dar recunosc ca nu ma pricep deloc ce-i cu ele.
    Avand in vedere ca, desi mi-as dori, nu sunt convinsa ca voi avea disponibilitatea (timp, rabdare) sa studiez aceasta parte tehnica si in acelasi timp portabilitatea aparatului mi se pare f importanta, m-am gandit la sony RX100M3 .
    Desi probabil nu cunosti acest aparat indraznesc totusi sa-ti cer opinia ce parerea ai despre el versus A6000 si in ce masura gasesti A6000 un aparat usor de purtat cu tine pe munte.

    • Buna Cornelia!
      N-am avut pe mana fix aparatul asta, dar stiu ca e destul de bun.
      Avantaje: mai mic si mai usor decat mirrorlessul
      Dezavantaje: senzorul mai mic decat la mirrorless, obiectivul este integrat…
      El costa atat de mult doar pentru ca este o inovatie. Un aparat foarte mic cu care faci treaba foarte buna. Dar daca ma intrebi pe mine, la final cand tragi linie, e tot o sapuniera. Si cu o sapuniera nu o sa faci niciodata treaba mai buna decat cu un mirrorless sau un dslr.
      My 2 cents :)
      Multa bafta!

      • Multumesc pentru raspuns.
        Desi inclinam spre RX100M3 se pare ca m-am “procopsit” cu A6000 kit 16-50 fiindca nu am putut rata aseara oferta de BF de pe F64 si l-am comandat la pretul de 1998 lei. Acum ramane de vazut cum ma voi descurca cu el.
        Ca urmare voiam sa te intreb ce alte accesorii folosesti la el (husa, geanta, folie ecran, card memorie), cum il porti cu tine pe munte (in rucasac, la gat, la brau) si ce alte sugestii practice mai ai. Pe net am gasit multe opinii care lauda aparatul dar critica obiectivul de kit, acesta fiind unul din motivele pentru care am ezitat sa-l aleg. Tu gasesti satisfacator acest obiectiv?
        De fapt daca ai scrie un articol in care sa detaliezi aceste lucruri, inclusiv despre setarile pe care le folosesti mai frecvent cred ca ar fi multi posesori de mirorless sony interesati.

  54. Pingback: Recomandarile Zilei #95 | Podul Minciunilor

  55. Buna! Iata-ma si eu prima data aici. Sfaturi bune si de bun-simt. Dar mai ales, pe intelesul tuturor (exceptind unii termeni care pentru amatori/incepatori…). Am avut o “sapuniera” excelenta. Primul meu aparat. Am fost multumita de el dar, l-am scapat de citeva ori si l-am facut praf. Si daca tot trebuia inlocuit, mi-am dorit unul cu un zoom mai mare. Desi e din aceeasi marca, nu ma multumeste. E un bridge.
    Voi intra si pe blog sa-ti vad imaginile, ca sa mai invat si eu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *