Ghid pentru City Break in Bucuresti (partea I – transportul)

În momentul în care am fost întrebată dacă nu vreau să scriu despre Bucureşti, am fost cel puţin luată prin surprindere. Şi asta pentru că deşi locuiesc de mai bine de 10 ani aici, niciodată nu am fost turist în oraşul meu. O singură dată am ieşit prin oraş cu aparatul de gât că aveam chef de pozat şi de plimbat, dar atât. Nu am fost cu autobuzul City tour de tip Hop-on Hop-off (deşi tot zic de vreun an să mă duc şi tot nu mai ajung..) şi n-am ieşit niciodată în oraş ca să îl explorez aşa cum aş face în afara graniţelor sau în alte oraşe de pe la noi. Tot ce-am descoperit a fost treptat şi neintenţionat, aşa că nu m-am gândit niciodată să scriu despre Bucureşti.

Dar pe urmă mi s-a aprins beculeţul! Ce-ar fi dacă aş încerca să mă pun în pielea unui român care nu locuieşte aici, dar ar vrea să vină 2-3-4 zile să îl viziteze? Este totuşi un oraş ce merită, parc-aş zice că orice român ar trebui să-şi cunoască măcar un pic capitala. Şi atunci mi-am dat seama de toate dificultăţile de care s-ar lovi, mai ales când vine vorba de transportul în comun. Şi uite aşa m-am decis să fac acest articol-ghid despre un ipotetic City Break la Bucureşti, în care voi acoperi cât pot eu de bine chestiunile de logistică şi costuri, dar şi câteva sfaturi şi ponturi pe care n-aveţi de unde să le ştiţi dacă nu staţi aici. Sper să vă fie de folos, vouă celor care nu locuiţi în Bucureşti şi mă citiţi! Acest articol este pentru voi! :)

Pentru început, ca să schiţez în linii mari un buget, vom presupune un City Break de 3 zile, cu transport până în Bucureşti cu trenul (care nu va fi inclus în buget, pentru că nu ştiu de unde veniţi), şi cu cazare la hostel. Preţul obţinut va fi, desigur, minim. Apoi, mai jos voi detalia fiecare secţiune şi vom vedea şi alte variante, care vor mai adăuga una alta la buget.

1. Transport în comun: ~10 lei

2. Cazare 2 nopţi la hostel în centru: ~ 85 lei

3. Bilete vizitare: ~ 25 lei

4. Mâncare: ~ 120 lei

Total: 240 lei / persoană pentru cele 3 zile

În mod evident, preţul acesta poate fi mai mare, pentru că e posibil să vreţi să luaţi masa şi la un restaurant mai nu ştiu cum, poate vreţi să vă cazaţi în cameră dublă şi nu în dormitoare comune la hostel, poate vreţi să vizitaţi mai multe, etc. Însa despre toate acestea vorbim mai departe, pe larg.

Pentru că ghidul ar fi fost prea lung, astăzi o să vă vorbesc despre perioada ideală de vizitat Bucureştiul şi despre transport, urmând ca săptămâna viitoare să vă povestesc un pic şi despre ce vă recomand să vizitaţi în Bucureşti, cazare şi câteva ponturi despre locuri unde puteţi mânca.

1. CAND VIZITAM BUCURESTIUL:

Personal nu mi se pare o idee bună să vii în Bucureşti vara. E mega cald, în staţii efectiv te lipeşti de asfalt la cat de moale e, şi printre betoane zău dacă nu te sufoci. Mori de cald şi la umbră, darmăite la soare. La polul opus e, desigur, perioada de iarnă, când iarăşi nu cred că e distractiv să te plimbi pe stradă toată ziua înfofolit şi tot să mori de frig. Dacă vreţi musai să veniţi iarna, atunci măcar veniţi în perioada 5 – 20 decembrie, când sunt luminiţe frumoase în oraş şi Târg de Crăciun în piaţa Universităţii, la piaţa Dalles, etc. În perioada aceea, când nu sunt chiar -10 grade, mie chiar îmi place să mă plimb pe stradă, e o atmosferă frumoasă, dar bineînţeles că mai mult de o oră nu rezist.

În schimb perioadele perfecte mi se par primăvara şi toamna. Aprilie/mai sau septembrie/octombrie mi se par luni ideale. Temperatura e perfectă, ba în aprilie sau octombrie mai vezi şi oraşul frumos ornat cu floricele în copaci sau frunze arămii.

2. TRANSPORTUL

2.1. Transportul in comun

Ca în orice oraş care se respectă, există o varză totală în jurul transportului în comun :) Inşpe mii de feluri de carduri, cartele, abonamente şi floricele, menite să încurce cât mai tare orice om care NU locuieşte aici. Pentru bucureşteni e relativ simplu… dar pentru turişti sau oameni ce vin aici să-şi rezolve treburile… e un pic mai complicat. Voi încerca însă să fac lucrurile cât mai clare.

În primul rând, compania de transport comun în Bucureşti se cheamă RATB (companie de stat, adică Regia Autonoma de Transport Bucureşti). Ca în orice oraş care NU se respectă, transportul subteran nu este operat de aceeaşi firmă, ci de Metrorex.

A existat o mică perioadă de câţiva ani (care s-a încheiat zile acestea) în care au încercat să facă o alianţă şi să existe un singur card comun RATB-Metrorex, dar au eşuat lamentabil.

La RATB există 3 tipuri de linii:

– liniile urbane, adică toate autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele care circulă în interiorul Bucureştiului şi care sunt numerotate de la 1 la 697 (tramvaiele de la 1 la 56, troleibuzele de la 61 la 96 şi autobuzele sunt cu 3 cifre, de la 101 la 697) – la care o călătorie costă 1,3 lei

– liniile expres, adică autobuzele 780 şi 783 care circulă între aeroport şi Bucureşti – la care o călătorie costă 3,5 lei

– liniile preorăşeneşti, la care o călătorie costă 1,5 lei, dar cu care nu cred să aveţi treabă, aşa că nu detaliez

La metrou, o călătorie costă 2 lei.

Cu toate că astea sunt preţurile pentru o călătorie (indiferent câte staţii mergeţi), bilete individuale nu se pot cumpăra. Pe vremuri, existau acele bilete de hârtie pe care le compostai pe RATB, însă după modernizarea cu validatoare, acelea s-au scos, şi acum poţi cumpăra călătorii doar dacă ai şi un card sau cartelă.

Cardurile RATB sunt de mai multe feluri, dar pe voi vă interesează acestea 2:

– Cardul activ (verde) nominal. Este gratuit, dar nu-l poţi cumpăra decât cu buletinul şi dacă pui pe el minim 15 lei. Avantajul e că vă rămâne al vostru şi îl puteţi folosi şi pe viitor oricând, dacă veţi mai avea drumuri prin Bucureşti. În plus, chiar dacă e nominal, poate fi folosit şi pentru alte persoane care însoţesc titularul. Vă explic mai jos cum.

– Cardul multiplu (albastru) nenominal. Costă 1,6 lei (pe care nu-i recuperezi) şi poţi pune pe el minim 2 călătorii şi, ATENŢIE, maxim 10 călătorii (fie pentru linii urbane, fie pentru linii expres). Nu este reîncărcabil!! (dacă ai calculat greşit numărul de călătorii de care ai nevoie, nu poţi adăuga ulterior alte călătorii pe el).

Ce card trebuie să vă luaţi? E destul de simplu. Dacă ştiţi că veţi face în total călătorii în valoare de peste 15 lei (de exemplu 12 călătorii a câte 1,5 lei sau orice altă combinaţie şi cu călătorii pe linii expres), atunci luaţi cardul verde. Dacă nu, cardul albastru.

Orice card aţi lua, el se foloseşte pe post de portofel electronic, adică încărcaţi bani pe el de la ghişeele RATB din staţii şi apoi validaţi cardul la fiecare urcare în autobuz/troleibuz/tramvai) şi la fiecare călătorie vi se va extrage de pe card valoarea călătoriei respective.

Atenţie: dacă vă cumpăraţi card verde (Activ), acesta nu se poate cumpăra de la orice ghişeu RATB, ci doar de la cele pe care scrie: Emitere şi reîncărcare. În general astfel de ghişee se găsesc în staţiile mai importante, la gară, la Aeroportul Otopeni, etc. În rest toate ghişeele sunt ghişee de Reîncărcare.

Dacă aveţi nevoie să mergeţi şi cu metroul, atunci în afară de unul dintre cele două carduri RATB mai trebuie să cumpăraţi şi o cartelă de metrou când intraţi prima dată în subteran.

Cartelele de metrou sunt:

De 2 călătorii: 4 lei

De 10 călătorii: 15 lei

De o zi: 6 lei

Cum validezi:

La RATB:

Când urci în autobuz/troleibuz/tramvai, mergi la un validator portocaliu şi lipeşti cardul de cercul albastru.

Cel mai probabil prima dată va face un bip luuung şi enervant de o să îţi vine să intri în pământ. Nu te panica, toată lumea e obişnuită cu treaba asta. Nu trebuie decât să aştepţi să se termine bipul şi să te concentrezi să lipeşti la perfecţie cardul de validator şi dacă e bine, se va auzi un bip scurt de data asta‚ iar pe validator va apărea mesajul “Călătorie plăcută!” şi se va aprinde becul verde. Dacă nu ridici cardul şi mai aştepţi câteva secunde, următorul mesaj îţi va spune câţi bani mai ai pe card.

Dacă vrei să mai validezi şi pentru alte persoane care sunt cu tine, după ce ai validat pentru tine, apoi apeşi pe butonul „2” de pe validator şi repeţi validarea. Faci aşa pentru fiecare persoană din grup.

La METROU:

La metrou trebuie să validezi la bariere. Bagi cartela în validatoarele verzi, cu săgeata în jos. Pe spatele cartelei ţi se va tipări numărul de călătorii rămase.

La metrou, odată ce ai intrat, poţi schimba metroul ori de câte ori ai nevoie, fără să fie nevoie să validezi din nou. Deci chiar dacă schimbi metroul de 3 ori, chiar dacă îl iei doar o dată, tot 2 lei te costă. Atenţie la staţiile mari (gen Unirii, unde se intersectează 3 magistrale de metrou) să nu ieşi pe la nicio barieră dacă trebuie să schimbi metroul, pentru că apoi va trebui să validezi din nou ca să intri înapoi.

Ca să te orientezi la metrou şi să ştii în ce direcţie trebuie să iei metroul, trebuie să cunoşti staţia terminus a magistralei pe care vrei să mergi. De exemplu dacă mergi de la Piaţa Victoriei la Piaţa Unirii, trebuie să iei magistrala M2 spre Berceni (pe săgeţi/panouri, va fi trecut Berceni sau Pipera).

Magistrala M1 e un pic tricky, pentru că face o buclă şi are şi o codiţă (e ca un şoricel, aşa). Dristor şi Pantelimon sunt staţiile terminus, chiar dacă prin Dristor se mai trece odată pe parcurs.

În general, la fiecare staţie de metrou, după ce ai trecut de bariere, există undeva pe perete schema staţiilor, aşa că te uiţi bine acolo să vezi pe ce culoar trebuie să te duci că să iei metroul în sensul care te interesează, şi gata. E destul de simplu, mai ales pentru cei ce au mai călătorit cu metroul prin alte oraşe din afară.

Diverse sfaturi şi ponturi:

•  Dacă intraţi pe site-ul www.ratb.ro, nu vă lăsaţi ispitiţi de posibilitatea de a vă cumpăra abonament de o zi pe RATB prin SMS. Acela costă aprox. 10 lei în loc de 8 cât ar costa în mod normal (nu v-am povestit despre abonamentul ăsta pentru că nu cred că e util pentru cazul unui city break). Această variantă este bună doar în caz de urgenţă majoră. De exemplu, eu dacă-s adormită şi mi-am uitat cardul verde acasă într-o zi şi am multe drumuri de făcut (adică mai mult de 7 călătorii), dau repede sms şi am abonament. Altminteri, mă duc frumos la un ghişeu şi îmi iau card albastru, chiar dacă dau 1,6 lei degeaba, dar per total ies mai ieftin. Dacă nu am ghişeu aproape (sunt multe staţii care nu au ghişeu) şi mi-e super lene, atunci da, dau un ban în plus (adică îmi iau abonamentul ăla prin sms).

•  De asemenea, nici reîncărcarea online nu e tocmai utilă pentru voi, ci doar pentru bucureşteni, pentru că durează vreo 24 de ore până intră în vigoare, nu se face instantaneu.

•  În troleibuze şi autobuze, în mod normal se anunţă următoarea staţie verbal şi pe un afişaj. Se întâmplă însă destul de des ca:

– Ori să fie oprite boxele, deci următoarea staţie să fie anunţată doar pe afişaj, dar corect

– Să fie oprite boxele iar pe afişaj să fie anunţate staţiile greşit

– Să meargă şi boxele şi afişajul, dar să fie ambele stricate şi anunţă staţiile greşit.

Aşa că cel mai bine este să întrebaţi oamenii dacă afişajul / anunţurile din boxe sunt corecte, iar dacă nu, să rugaţi pe cineva să vă spună unde trebuie să coborâţi. Oameni sunt amabili de obicei să vă ajută.

La metrou nu există problema asta, întotdeauna staţiile sunt anunţate corect, atât verbal cât şi pe afişaj.

Tot kilometrul ăsta a fost introducerea :) Acum:

2.1.1. Transportul de la (auto)gara / aeroport spre centru

a. Transportul de la Gara de Nord spre centru cu RATB/metrou

Dacă veniţi cu trenul, când ieşiţi din tren luaţi-o direct înainte (având şinele în spate, exact în direcţia în care a intrat trenul în gară) şi ieşiţi la coloane. Aici e staţia principală RATB de la Gara de Nord. Ghişeul este în dreapta. După ce luaţi cardul de care aveţi nevoie, puteţi lua, de exemplu:

Autobuzul 123 ca să ajungeţi la Piaţa Unirii

Troleibuzul 85 ca să ajungeţi la Universitate

Dacă aveţi însă nevoie la metrou, după ce aţi coborât din tren, faceţi stânga şi îndreptaţi-vă spre semnul „M” de la metrou. Coborâţi pe scările rulante şi apoi urmaţi săgeţile.

De la gară aveţi magistrala M1 şi M4. M4 puţin probabil să vă intereseze. De la gară puteţi merge pe M1 direct spre Piaţa Victoriei, Obor, Eroilor, Dristor, etc. Direct ar fi şi până la Piaţa Unirii, dar e ocolit, aşa că mai bine schimbaţi la Victoriei şi luaţi M2.

b. Transportul de la autogări spre centru cu RATB/metrou

Dacă veniţi cu autocarul/microbuzul, în funcţie de oraşul din care veniţi, veţi ajunge cel mai probabil la una dintre următoarele autogări (click pe denumire pentru locaţie):

Autogara GSM Trans (Baldovin Parcalabul): este autogara de lângă Gara de Nord. De aici, dacă nu aveţi bagaje grele, puteţi merge pe jos până la Gară (5 min) şi de acolo să luaţi ce vă trebuie, sau puteţi lua troleibuzul 85 spre Universitate.

Autogara C&I (Ritmului): de aici puteţi merge un pic pe jos până la intersecţia Ferdinand cu Mihai Bravu şi luaţi troleibuzul 85 sau 69 spre Universitate.

Autogara Militari: este fix vis-a-vis de staţia de metrou Păcii, de unde puteţi merge spre Piaţa Unirii

Autogara IDM Basarab Kennedy: este lângă staţia de metrou Basarab şi de aici puteţi merge spre Gara de Nord, Piaţa Victoriei, etc

Autogara Obor: de aici puteţi lua troleibuzul 69 sau 85 spre Universitate

c. Transportul de la aeroportul Henry Coandă (Otopeni) spre Bucureşti cu autobuzul expres

Dacă veniţi cumva cu avionul (deşi puţin probabil), ieşiţi din terminalul Sosiri şi ghişeul este în dreapta. Luaţi card verde sau albastru pe care încărcaţi bani (pentru o călătorie cu autobuzul expres vi se vor extrage 3,5 lei de pe card), şi apoi luaţi autobuzul expres 783 dacă vreţi să ajungeţi la Piaţa Victoriei / Piaţa Romană / Piaţa Unirii, sau autobuzul 780 dacă vreţi să ajungeţi la Gara de Nord. Programul autobuzelor 783 şi 780 este non stop.

Dacă ghişeul nu este deschis, chiar în staţie există şi nişte automate albastre de unde vă puteţi cumpăra “bilete”.

d. Transportul de la aeroportul Henry Coandă (Otopeni) spre Bucureşti cu taxiul

Dacă aveţi multe bagaje sau orice alt motiv pentru care nu puteţi lua autobuzul şi vă trebuie taxi, comandaţi un taxi de la automatele galbene din aeroport. Nu ieşiţi în faţa terminalului sosiri fără să aveţi taxi comandat, pentru că vă luaţi ţeapă. Tariful normal pentru taxiuri în Bucureşti este 1,39 lei / kilometru. Un preţ un pic mai mare, dar ok, este 1,6 lei. Nu există niciun motiv pentru care să vreţi să plătiţi mai mult de atât. Mai există companii de taxi şi cu 2, 2.99, 3, 3.39 lei, etc.

2.1.2. Transportul prin oras:


a. Cu autobuzul/metroul

O veste super bună este că recent s-a implementat şi pentru Bucureşti serviciul de indicaţii de orientare cu transportul în comun pe Google Maps. Practic nu trebuie să spui decât de unde pleci şi unde vrei să ajungi, apoi apeşi pe butonaşul de autobuz şi Google Maps îţi spune ce mijloace de transport să iei şi cam cât va dura (în multe cazuri îţi va sugera chiar mai multe variante, nu doar una). Mi se pare extrem de util, pentru că pe site-ul www.ratb.ro mi se pare cam greoi să afli.

Desigur, după ce vezi pe Google Maps ce şi de unde trebuie să iei, poţi consulta şi pe site-ul RATB traseulautobuzelor/tramvaielor/troleibuzelor care îţi trebuie, mai ales ca să vezi harta traseului (îţi arată exact câte staţii sunt şi unde anume sunt situate) şi lista de staţii cu denumirile lor oficiale, pentru că o verificare nu strică (pe Google Maps mai pot fi şi greşeli…)

b. Cu taxiul

În Bucureşti există acum şi multe autobuze de noapte (au N în faţa numărului obişnuit) şi majoritatea au capătul în Piaţa Unirii, deci nu prea ar fi nevoie de taxi, însă în cazuri extreme, dacă trebuie să luaţi taxi, atenţie să nu vă luaţi ţeapă.

Cum ziceam şi mai sus, tariful normal pentru taxiuri în Bucureşti este 1,39 lei / kilometru şi TOATE taxiurile ok trebuie să îl aibă trecut pe uşa şoferului, indiferent de firmă. Dacă nu e trecut, NU VĂ URCAŢI! Altminteri, nu vă faceţi griji în privinţa firmei, toate sunt ok.

Cel mai simplu de comandat un taxi în Bucureşti este să aveţi pe telefon aplicaţia STAR TAXI.

Cu explicaţia asta, nu trebuie să sunaţi pe rând la nu ştiu câte firme şi să aşteptaţi în telefon până vi se găseşte o maşină. Intraţi pur şi simplu în aplicaţie, prin GPS vi se găseşte locaţia în care vă aflaţi, şi apoi cu un sigur buton comandaţi taxi. Aplicaţia vă găseşte un taxi în doar câteva secunde, şi apoi vă apare pe ecran poza şoferului, firma de la care e, tariful şi în câte minute poate ajunge la voi. Dacă sunteţi de acord, doar apăsaţi OK şi gata comanda.

Un caz particular îl constituie centrul vechi. Acolo dacă nu eşti atent, îţi iei super ţeapă, ca la aeroport, sau poate mai rău.

Locul în care lumea iese de obicei să ia taxi după o distracţie în centrul vechi este la ieşirea dinspre Piaţa Unirii, adică aici:


Vizualizare hartă mărită

Aici sunt taxiuri strânse ciorchine, pentru că taximetriştii ştiu că sunt mulţi străini şi ei reprezintă ţintele perfecte. Aşadar, chiar dacă vedeţi că pe uşă scrie 1,39 lei/km, dacă încercaţi să vă urcaţi sunteţi întrebaţi unde mergeţi, după care vi se spune un scor imens (practică ilegală, desigur). Nu vor da drumul la aparatul de taxare (din nou, ilegal). Mai rău puteţi păţi cu unii care nu îţi spun scorul când te urci, dar te informează la final, moment în care nu mai ai ce să faci.

Cum spuneam, nu prea există motiv să iei de acolo taxi chiar dacă e noapte, pentru că e fix capătul autobuzelor de noapte. În schimb mi s-a întâmplat o dată să merg acolo iarna, şi îmi era aşa de frig încât nu mai aveam răbdare să traversez Piaţa Unirii ca să iau autobuzul. Aşa că am încercat să iau taxi. Iniţial, evident, taxiurile de acolo mi-au spus nişte scoruri nesimţite, aşa că m-am dus frumos până la intersecţie, adică aici, şi am luat de acolo taxi, la preţ normal (cu aparat de taxare, logic). Deci cam asta ar fi soluţia. Dacă nu sunt taxiuri acolo la intersecţie, scoateţi telefonul şi comandaţi prin aplicaţia STAR. Dacă aţi comanda taxi prin aplicaţia STAR direct acolo unde deja stau ciorchine multe taxiuri, în toată nebunia aia s-ar putea să vă ia altcineva taxiul.

2.2 Transportul cu masina

Ok, să presupunem că veniţi în Bucureşti cu maşina, fie cu maşina voastră personală, fie cum maşină închiriată, mai ales dacă sosiţi cu avionul pe Otopeni. Dacă este aşa, şi vreţi să mergeţi şi prin împrejurimi sau să faceţi un road trip prin zone greu accesibile cu alte mijloace, atunci puteţi încerca un serviciu bun de închirieri auto în Bucureşti, pe care l-am încercat şi eu în afară.

În cazul ăsta, aş avea câteva sfaturi:

•  Dacă nu cunoaşteţi oraşul, folosiţi un GPS, căci poate fi un pic copleşitor să conduceţi prima dată aici. Sunt multe străzi cu sens unic, intersecţiile destul de aglomerate, unele foarte mari ŞI aglomerate (gen Piaţa Victoriei), şi sunt şanse uneori să vă încadraţi greşit şi să nu puteţi continua în direcţia dorită.  Eu conduc de mult timp în Bucureşti dar chiar zilele trecute mi s-a întâmplat să ies greşit de pe un pod şi pe urmă nu mai puteam să mă întorc unde îmi trebuia mie, aşa că a trebuit să mă opresc undeva şi să scot telefonul şi să mă ajut de GPS să ajung unde îmi trebuia.

•  Cu parcărileiarăşi e posibil să aveţi probleme. Unu la mână pentru că sunt zone în care să găseşti un loc de parcare e un fel de misiune imposibilă, şi doi la mână pentru că în unele zone (mai ales centrale) în care parcarea e gratuită sau după orele de plată, veţi găsi băieţaşi care vă „ajută”să parcaţi (de parcă eu sunt oarbă şi nu văd un loc liber, tre să mi-l indice cineva şi pe urmă să îmi facă semn să mă opresc. Ok, e drept, unii chiar nu ştiu să parcheze :)))) dar nu e cazul meu) sau pur şi simplu se înfiinţează după ce aţi parcat şi vă cer bani. Doar aşa, pentru că pot.

Ca idee, parcările normale cu plată costă 1,5 lei / oră. Angajaţii care au dreptul să va ia bani poartă în general o vestă reflectorizantă şi musai au un carneţel cu bileţele galben + albastru, din care vă taie un bilet pe care vă trec ora de sosire şi vi-l pun în parbriz.

Un caz special este, din nou, centrul vechi. Pentru că în mare parte este o zonă pietonală, de parcat trebuie să parchezi un pic mai departe. Locurile cele mai bune (în care parchez şi eu) de parcare pentru centrul vechi sunt acestea:


Vizualizaţi Parcari pentru centrul vechi pe o hartă mai mare

În fiecare dintre cele 4 locuri, în funcţie de oră şi de alinierea stelelor, mi s-a întâmplat uneori să vină un băiat să îmi ceară bani, alteori nu. În principiu, parcarea de lângă Palatul de Justiţiei şi cea din spatele Universităţii sunt cu plată în timpul zilei, cele din zona Piaţa Sf. Gheorghe sunt gratuite. În orice caz, dacă vin ceva băieţi să vă ceară bani, vă sfătuiesc să nu le daţi. E posibil să vă îndruge prostii dacă văd că aveţi număr din alt judeţ, dar nu ascultaţi nimic din ce vă spun.

Eu de regulă le spun că n-am să le dau atunci când sosesc, iar la întoarcere mă urc în maşină şi plec.

•  Nu parcaţi în parcarea nouă subterană de la Piaţa Universităţii . E prea scumpă. Dacă vreţi neapărat să parcaţi în subteran şi nu găsiţi loc în altă parte, mai este o parcare subterană în zonă, dar la preţ normal. Se intră de aici.

•  Atenţie: nu parcaţi neregulamentar (nici măcar cu vârful roţii pe o trecere de pietoni sau într-o zonă interzisă) pentru că vi se ridică şi costă în jur de 700-1000 de lei să o recuperaţi, în funcţie de sector. Nu vă uitaţi că pe o stradă sunt multe maşini parcate deci putem trage concluzia că e ok, chiar dacă e ditamai semnul de oprire interzisă. Nu e ok, cât ai zice peşte vi se poate ridica maşina, sunt extrem de rapizi!

Uh, hai că am scris un roman despre transport :)

Revin săptămâna viitoare când o să vă recomand ce să vizitaţi în Bucureşti, unde vă puteţi caza şi cât costă, precum şi câteva ponturi despre locuri unde puteţi mânca.

10 comentarii:

  1. In general pt navigat in Bucuresti as recomanda si “cascat bine ochii” pentru ca am avut de cateva ori surpriza sa descopar ca pe un traseu cunoscut de evitat al marilor bulevarde brusc exista o bucata cu sens unic, evident in directia opusa. Asa ca un GPS neactualizat poate sa te duca pe unde nu trebuie.
    La metrou mai existau si niste terminale pt plati contactless, sau ceva de genul? Nu le-am folosit niciodata, asa ca nu cunosc detalii, stiu doar ca erau cititoare de 3 tipuri (cardul de Metrorex, cardul comun cu RATB si asta al 3-lea tip), o sa duc dorul cardurilor comune, era atat de comod sa le folosesc peste tot.
    Afisarea de la cititoarele RATB e cam rapida, de multe ori nici nu apuci sa vezi mesajul.

    Exista o aplicatie pe Android care are harti de transport in comun (metrou, tramvai, etc, difera de la oras la oras), are si harta metrou pt Bucuresti. E un pic neactualizat, are denumirile de dinainte de marea rebotezare (de asta n-ai pomenit, daca omul stie ca trebuie sa coboare la Semanatoarea ca asa i-a zis un amic bucurestean…acu are o mare surpriza) dar e folositoare. Se cheama aMetro. Alta nu am gasit pana acuma.

    • Mersi de completari, Mihai!

      Asa e cu strazile cu sens unic. Imi aduc aminte ca printre primele dati cand am condus in Bucuresti nici macar nu aveam GPS (inainte sa plec, ma uitam acasa pe o harta tiparita :)) si am ajuns intr-o zona unde tot voiam sa fac stanga dar toate strazile erau cu sens unic in directia opusa. Imi venea sa imi dau palme :))

      Sincer nici eu nu am folosit terminalele de plati contactless, habar n-am :P Cea mai sigura e cartela :P

      Asa e, era bine sa ai un singur card si pt RATB si pt Metrorex, am aflat chiar azi ca nu mai e valabil incepand cu 2 mai…

      Si cu cititoarele RATB ai dreptate, tre sa casti ochii bine ca sa te asiguri ca e ok. Noroc ca mesajul “Calatorie placuta” nu e foarte important :))

      Da.. n-am zis de vechile denumiri, ca mai mult incurcam oamenii… Deja erai prea multe informatii… Cel mai bine e sa ai harta metrorex pe telefon, ca poza. E destul de usor sa iti dai seama ce tre sa iei si unde tre sa schimbi daca te uiti pe ea. Aplicatiile mobile sunt bune, dar cand nu sunt actualizate, mai rau te incurca daca esti turist si folosesti metroul aici pt prima data.

  2. Foarte bun si documentat articolul. Ma mir ca e atat de ieftin un bilet de autobuz (mai ales la distantele din Bucuresti) chiar si la Turda unde sunt 5 statii in total platesc 4 ron pe 2 bilete!
    La Cluj la fel!
    Si taxiul, boierime la noi e aproape 2.5 ron km! Ma intreb daca nu cumva traiesc in cel mai scump oras al Romaniei!

    • Mersi Alice! Sper sa te ajute, imi amintesc ca parca am citit la tine pe blog ca vrei sa vii pe aici :)

      Ce chestie, nu stiam ca transportul in comun e mai scump prin alte orase. De taxi mai aveam o idee… Stiam din Constanta, de exemplu, ca e 1.79, dar uite ca nu stiam de 2.5 ron in Cluj! Mda, chiar ca parca e cam scump… Desi… daca ne gandim un pic, aici o fi el 1.39 kilometrul, dar cand e aglomerat (ceea ce e cam tot timpul, mai putin noaptea) stai mult in trafic + ca distantele pot fi foarte lungi… si tot cam acolo ajungi. Aici te si injura taximetristul daca chemi taxi pt o distanta scurta, iar daca nu il chemi si vrei sa-l iei din strada, nu te ia pur si simplu daca distanta e scurta.

      Stiu cand stateam in Grozavesti si plecam in weekend/vacanta acasa la Galati, nu ma lua nimeni pana la gara, si uneori aveam bagaj mare si mi-era greu cu tramvaiul… Plus ca o data nu aveam voie sa ridic greutati si a trebuit sa ma rog de cate un om din statie si din tramvai sa ma ajute sa urc bagajul si sa il cobor. Noroc ca s-au gasit repede domni cumsecade :)

    • Este posibil ca în Turda transportul local să nu mai fie subvenționat de primărie. Acolo, din ce am găsit pe „gugăl”, transportul este asigurat de o firmă privată din Alba Iulia care, după câte-mi pare, o face foarte bine:

      http://transilvaniareporter.ro/cluj/firma-de-transport-din-turda-cea-mai-buna-din-europa/

      Hmm, în urbea lui Bucur, RATB-ul îmi pare o gaură neagră …

      http://www.economica.net/cum-merge-ratb-in-2014—subventia-de-la-primarie-e-de-patru-ori-mai-mare-decat-ce-incaseaza-de-la-calatori_75266.html

  3. Felicitari pentru documentare! De altfel, tot ce scrii tu e documentat ca la carte! Imi plac enorm oamenii care scriu dupa ce studiaza niste materiale, nu doar „dupa ureche”!
    Eu locuiesc „de-o vesnicie” in Bucuresti si, daca ma iei la bani marunti cu transportul, habar nu mai am cum ma cheama. In afara de metrou, aproape ca habar nu am de nimic. Decat sa iau autobuzul sau tramvaiul, care abia se târâie, mai bine o tai prin parc ori pe jos, daca nu exista.

    • Mersi frumos!
      Si eu daca as avea metrou aproape as uita de RATB :) Dar pana imi fac si mie astia metrou aicea… mai e ceva. Panourile zic 3 ani. Da panourile sunt vechi de 2 ani jumate :)))) Deci mai am de asteptat.. :)))) Bine macar ca am masina si mai pot sa ma folosesc si de ea, nu sunt numai la mana RATB-ului, desi uneori cand ploua la orele diminetii, mai bine iei primul autobuz spre metrou, ca altfel n-ai sanse…

  4. Am fost deseori prin Bucuresti. Este o experientza interesanta, dar nu o recomand amatorilor. Cat despre transport, ca sa ramanem in topic, am evitat orice altceva in-afara de metrou. Intrebam pe un bastinas, bai nene, cum ajung acolo? Pai ia autobuzul 135. Nu bai, ziceam eu, arata-mi directia. Si ala arata ca un om ce si-a pierdut busola! Nu avea idee.

  5. Pai nu prea e orasul tau daca ai venit aici din… moldova de exemplu. Orasul tau e cel in care te-ai nascut. Ce sa scrii despre Bucuresti??? Ce stii tu despre Bucuresti??? Ceea ce vezi acum? Nici ce vezi acum nu poti sti ca e real daca nu stii ce a fost in trecut. Vad comentarii care iti ridica in slavi proiectul. Din pacate, comentatorii au aceeasi problema: NU sunt din Bucuresti, au ajuns aici cumva, candva. Accept un asemenea proiect realizat de un BUCURESTEAN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *